Ingen vokser mer enn Altibox

Altibox tar en stadig større del av kaka i det nasjonale telekommarkedet.

Altibox tar en stadig større bit av det norske telekommarkedet. Illustrasjonsbilde: Henry Be/Unsplash.com

Ingen av konkurrentene har den samme fremgangen som Altibox, som nå nærmer seg hovedkonkurrent Telenor. Konserndirektør i Lyse tele, Toril Nag, trekker frem veksten i bedriftsmarkedet som veldig positiv. Hun merker seg også den svært høye investeringsviljen i det norske ekommarkedet. Totalt ble det investert 12,2 milliarder kroner i 2019, noe som er 2,5 milliarder kroner mer enn året før. Investeringene utgjør rekordhøye 35 % av totalmarkedet.

- Altibox-partnerskapet holder stand som den ledende fiberutbyggeren i Norge. Det er svært gledelig at vi spiser markedsandeler både i privat- og bedriftsmarkedet for bredbånd. Samtidig er det interessant at antallet tv-abonnementer stiger og at vi befester vår sterke posisjon i TV-markedet sier Nag.

Forsterker forspranget til Telia

Ser man på tallene for TV-markedet kan man slå fast at hvert femte TV-abonnement i Norge nå er et Altibox-abonnement. Altibox er den eneste av de store aktørene som vokser og vinner markedsandeler. I 2018 gikk selskapet forbi Telia/Get i størrelse, og i 2019 har Altibox dratt ytterligere fra. Andelen brukere som får TV-signalene gjennom fiberkabelen øker også kraftig, mens alle de andre aksessteknologiene har negativ utvikling.