Parat

Ingen penger til luftfart i revidert nasjonalbudsjett

Pandemien hindrer folk i å reise, og norsk luftfart står i en krise. Heller ikke i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett fant FrP og regjeringspartiene midler til en næring som ligger nede for telling.

Parat-leder Unn Kristin Olsen sier hun er skuffet over den manglende oppfølgingen fra FrP og regjeringen, nå som de er kommet til enighet om revidert nasjonalbudsjett.

– Norsk luftfart har ligget mer eller mindre nede for telling grunnet myndighetspålagte restriksjoner siden mars 2020. Like lenge har vi bedt om at regjeringen etablerer kompensasjonsordninger for denne næringen, lik det den har gjort for den øvrige del av norsk næringsliv. Heller ikke denne gangen fant regjeringspartiene og FrP de nødvendige midlene til å hjelpe luftfarten gjennom krisen, det er skuffende sier Olsen.

Ingen penger til tross for lovnader

Leder for Pilotforbundet, Oddbjørn Holsether, sier det har vært en utstrakt dialog med både regjeringen og FrP det siste året.

– Når man vet at andre lands myndigheter har bidratt med helt opp til 100 milliarder kroner til sine flyselskaper. Er det nesten ufattelig at regjeringen og FrP ikke ser konsekvensene. Det blir vanskelig å konkurrere mot selskap som har fått støtte, og dette vil ha ringverknader også på norsk innenriks trafikk. Nå må man sikre at denne delen av norsk infrastruktur kan fungere som før pandemien, sier Holsether.

Leder for Parat Kabinforbund, Sissel Vian, sier det virker som at regjeringen og FrP ikke forstår alvoret.

– Flyselskapene taper milliarder av kroner og er i krise. Widerøe får bidrag til fotruter, Norwegian har vært igjennom en konkursprosess og SAS har fått hjelp fra Sveige og Danmark. Samtidig er det langt frem til vi får normal reiseaktivitet og norsk luftfart taper mange millioner hver eneste dag. Det er tid for regjeringen til å handle, sier Vian.

Om Parat

Parat
Lakkegata 23

482 10 100http://www.parat.com

Følg pressemeldinger fra Parat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Parat