Ingen koronaeffekt for inkasso: – Vi er svært overrasket

– Vi og våre oppdragsgivere var innstilte på et rush av nordmenn med betalingsproblemer da koronakrisen rammet Norge i vår. Det rushet kom aldri og det overrasker oss, sier Audun Rønningen Danielsen, kommersiell direktør i Kredinor.
Ferske tall fra Kredinor, som står for halvparten av alle inkasso-saker på forbrukslån i Norge, tyder på alt annet enn en gjeldskrise i Norge. Snarere tvert imot, pilene peker i riktig retning for norske husholdninger. Antall inkassosaker på forbrukslån har gått ned med ca. 30 prosent siden april, og folk er blitt flinkere til å gjøre opp for seg enn før.
– Under nær sagt alle kriser har vi sett en stor økning i antall saker til inkasso, og for eksempel under finanskrisen i 2008-2009 var oppgangen på opptil 20 prosent. Nå ser vi at det motsatte skjer. Alle våre indikatorer peker i positiv retning – folk er flinkere til å betale lån, det er færre saker til inkasso og det har vært få koronahenvendelser inn til vårt kundesenter, sier kommersiell direktør i Kredinor Audun Danielsen.
Kredinor har halvparten av det norske markedet for inkasso på forbrukslån. I april, som var toppmåneden for koronarelaterte henvendelser til Kredinor, handlet kun 1,5 prosent av inngående henvendelser om betalingsutsettelse. Det er ingen tegn til endring under den andre bølgen.
– Vi klør oss litt i hodet, for det er jo mange som har mistet jobben eller blitt permitterte. På tross av dette opplever vi ingen effekt av koronakrisen i antall henvendelser til oss. Men så er dette en helt annen type krise enn finanskrisen i 2008. Folk bruker sannsynligvis mindre penger fordi de er hjemme og lavere forbruk har blitt normalisert, sier Danielsen.
Gjeldregisteret har positiv effekt
En klar positiv effekt som påvirker antall inkassosaker er innføringen av gjeldsregisteret 1. juli 2019. Gjennom dette fikk banker mye bedre oversikt over kundenes totale gjeld.
– Tallenes tale er klare, gjeldsregisteret har hatt stor effekt. Antall inkassosaker er mye lavere enn i tilsvarende periode i fjor, på tross av koronakrisen. Dette tyder på at de som får innvilget lån nå er vesentlig bedre kunder enn før gjeldsregisteret kom på plass. Og de kundene som likevel går til inkasso er i bedre stand til å gjøre opp for seg, sier Danielsen.
Selv om det første halvåret etter koronakrisen inntraff viser en positiv utvikling, er ikke faren er helt over ennå.
– Vi antar at mange banker og andre aktører har vært litt romslige med utsendelse av betalingsutsettelser en periode, og at dette vil normaliseres nå. Samtidig har vi liten tro på en kraftig inkassoøkning utover vinteren, avslutter Audun Rønningen Danielsen.
Nøkkelord
Kontakter
Audun Rønningen DanielsenKommersiell direktør Kredinor
Leder for salg, marked, analyse og kundeansvarlige i Kredinor. Ansvarlig for porteføler.
Foto: Jo Michael
Bilder

Lenker
Om Kredinor
Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall saker. Av de 10,1 millioner sakene som ble sendt til inkassoselskapene i 2019, mottok Kredinor nær 2,3 millioner. Dette tilsvarer en markedsandel for Kredinor på 22,5 prosent av totalt antall saker i 2019. Av de 10,1 millioner sakene var 6,3 millioner rene inkassosaker, hvorav 1,5 millioner ble behandlet av Kredinor. Antall inkassosaker har så langt gått ned i 2020.
Kredinor har rundt 500 ansatte på hovedkontoret i Oslo og 9 avdelingskontor i Norge. Selskapet har nordisk virksomhet gjennom Kredinor AB i Sverige og Kredinor A/S i Danmark.
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
-Vil forebygge arbeidslivskriminalitet og svart økonomi Kredinor inngår samarbeid med Fair Play Bygg Oslo og omegn6.11.2025 16:00:17 CET | Pressemelding
Kredinor har som første norske inkassoselskap inngått et formalisert samarbeid med Fair Play Bygg Oslo og omegn. Samarbeidet markerer et viktig steg i Kredinors arbeid med bærekraft og samfunnsansvar, og skal bidra til kunnskap om hvordan arbeidslivskriminalitet og svart økonomi kan forbygges.
Kredinor AS: Resultat tredje kvartal 202520.10.2025 12:00:08 CEST | Pressemelding
Kredinor leverer solid resultat i tredje kvartal – styrket lønnsomhet og effektiv drift.
Status for norsk privatøkonomi: Gradvis bedring, men mange er fremdeles bekymret12.8.2025 12:03:25 CEST | Pressemelding
Den økonomiske situasjonen blir gradvis bedre for de fleste, men kostnadsøkninger og høye renter fortsetter å legge press på nordmenns privatøkonomi. En fersk Nordstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor viser at 24 prosent sier de ikke klarer en uforutsett regning på 10 000 kroner. Dette er en forbedring fra 1 av 3 nordmenn i 2024.
Kredinor AS: Resultat andre kvartal 20255.8.2025 11:40:41 CEST | Pressemelding
(Oslo 05.08 2025) Kredinor presenterte i dag sine resultater for andre kvartal. Kredinor oppnådde et resultat før skatt på 98 mill. kroner i 2. kvartal. Det er en betydelig økning fra 2 mill. kroner i samme kvartal i fjor. Total inntekt Q2 MNOK 463,1/YTD MNOK 855,0 EBITDA Q2 MNOK 211,3/YTD MNOK 373,0 EBT Q2 MNOK 98,3/YTD MNOK 184,1 Book value of the portfolio MNOK 5 852 Kredinors totale inntekter økte med 14 prosent. Dette er hovedsakelig drevet av økt innfordring som også gir god effekt på Kredinors inntekter fra egeneide portefølje. I 1. halvår ble resultatet før skatt 184 (-68) mill. kroner. Både driftskostnader og netto finanskostnader er betydelig ned sammenlignet med samme periode i fjor. -Vi er glade for å kunne presentere sterke resultater for andre kvartal, og fortsetter den positive trenden vi så i første kvartal. Vår satsing på kjernevirksomheten med forsterket strategidisiplin og god kostnadskontroll gir resultater som vi skal bygge videre på utover høsten Etter en periode
Inkassoøkningen fortsetter for norske bedrifter26.5.2025 11:23:47 CEST | Pressemelding
Inkassotallene fra Kredinor viser at ny inkassogjeld har økt med hele 20 prosent for norske bedrifter, og at antall saker totalt har økt med 1 prosent i første kvartal – sammenlignet med samme periode i fjor. For privatpersoner er det derimot tegn til stabilisering.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
