Fineart

Ingeborg Stana | Landskap | Galleri Fineart | 10. - 20. oktober

Fineart er stolte over å presentere Ingeborg Stanas andre utstilling i Galleri Fineart. 30 år etter at Kunstakademiet anbefalte henne å pakke bort penslene høster hun nasjonal og internasjonal anerkjennelse, og er klar for både utstilling og lansering av boken Ingeborg Stana. Landskap,maleri.

The River

Hun lar kunsten åpne refleksjonsrom hos betrakteren og inviterer oss inn til egen tolking. Motivkretsen er kanskje konstant, med flyktige skyer, åpne landskap og uendelige horisonter, men blikket har endret seg siden vi stilte ut Stana sist.

Hvem og hva er vi i forhold til naturen? Det er nesten umulig å ikke se Ingeborgs Stanas arbeider i et miljøperspektiv. Men sporer vi optimisme eller avgrunn i arbeidene? Ingeborg Stana lar det være opp til øyet som ser.

I de nyeste arbeidene hennes har imildertid kontrastene blitt tydeligere. Fargepaletten har fått et større innslag av brente toner, og oker over i kraftig gul. Stanas bruk av flere perspektiver samtidig, gjerne flate- og dybdeperspektiv i samme verk, skaper den lille skurren som gjør at motivet får noe nærmest utopisk over seg.

Ingeborg Stana har vist seg som litt av en landskapsrebell, hun har stått i sitt prosjekt gjennom Kunstakademiets fokus på det konseptuelle og teoretiske på 1990-tallet. Hun har bare blitt sterkere i troen på landskapsmaleriets plass i samtidskunsten. 30 år etter at
Kunstakademiet anbefalte henne å pakke bort penslene høster hun nasjonal og internasjonal anerkjennesle, og er klar for lansering av boken Ingeborg Stana. Landskap,
maleri.

Boken, utgitt på forlaget Uten Tittel AS,er en gjennomillustrert monografi og den er så langt
den mest omfattende presentasjonen av Ingeborg Stanas kunstnerskap. Gjennom tekster på norsk og engelsk av kunsthistoriker Jørgen Bakke, forfatterne Erlend Loe, John Erik Riley, Nikolaj Frobenius og filosof Espen Hammer gir boken ulike innganger til forståelsen av kunstnerens arbeide. Boken er formgitt ved designer Halvor Bodin.

Tonje Buer | Kurator / Galleriansvarlig | Tlf: 936 76 798

The River
Ingeborg Stana. Landskap,
maleri.
Ingeborg Stana. Landskap, maleri.

Om Fineart

Fineart
Filipstad Brygge 2

22 01 24 20http://www.fineart.no

Fineart AS er gjennom nettsiden fineart.no og Galleri Fineart på Tjuvholmen, Nordens største portal for presentasjon, formidling og salg av kunst.

Selskapet omsetter for 50 millioner kroner per år, og har over 300.000 registrerte brukere på nettstedet og har over 120 000 besøk hver måned fra over 55.000 unike besøkende. Vi formidler hovedsakelig mest grafikk, men også maleri, skulptur, bøker, glasskunst, kunsthåndverk og tekstil. Fra 2004 frem til i dag har selskapet også snudd fra å være et auksjonshus for kunst på nett, til å bli et komplett kunsthus og galleri der mer en 50 % av omsetningen kommer fra fastprissalg.

Følg saker fra Fineart

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fineart på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Fineart

Christian Houge, “Residence of Impermanence”, Galleri Fineart 7/3 – 24/3-194.3.2019 07:00:00 CETPressemelding

Christian Houges siste kunstprosjekt handler om å hylle naturen og livet mer enn det handler om døden. 7. mars åpner den anerkjente fotokunstneren dørene for sin andre separatutstilling i Galleri Fineart. Christian Houge har arbeidet med serien Residence of Impermanence i bortimot et tiår. Ideen til prosjektet fikk han i 2008 da han så det utbrente interiøret og de forkullede dyrerestene etter en brann i en eksklusiv butikk som formidler utstoppede dyr i Paris. Houge ble umiddelbart tiltrukket av symbolikken i møte mellom menneske og natur.

Stolte og begeistret presentere Galleri Fineart utstillingen "Save Me." Torsdag 8. november fylles galleriet med helter og skurker fra Eivind Blakers tegneserieverden.5.11.2018 13:19:36 CETPressemelding

Eivind Blaker er sterkt influert av amerikansk kultur fra han som barn ble sugd inn i en tegnet verden av helter og antihelter via tv, film og tegneserier fra bladkiosken hjemme på Stathelle. Da som nå, var han mest opptatt av det visuelle og han har alltid ønsket å forsterke uttrykket og gi det tegnede mediet enda mer liv!

Ektepar jubilerer og debuterer: Vil la kunsten vise vei i miljøspørsmålet9.10.2018 11:05:43 CESTPressemelding

Kunstneren Gunilla Holm Platou og ektemannen Eivind Stoud Platou deler et brennende engasjement for miljøet, og bruker verdens miljøutfordringer som katalysator for kunsten. Håpet er at kunsten kan inspirere flere til å gjøre de riktige valgene i hverdagen. Torsdag 11. oktober åpner den felles utstillingen «KURIOSA», som markerer Gunillas 15 år som kunstner, og ektemannens debut som kunstner hos Galleri Fineart på Tjuvholmen.