Ingebjørg Bratland synger nytt liv i åttitalls-hit for økt fokus på vold i nære relasjoner

«Han berre slår til tårer fell. Så går han ut og det er kveld. Ikkje stå imot meir no. Ikkje stå imot meir no». Teksten er hentet fra Ingebjørg Bratlands nytolkning av Suzanne Vegas´ monsterhit Luka fra 1987. En låt som nå gis ut på norsk for å sette søkelys på vold i nære relasjoner.

Ingebjørg Bratland gir ut en nydelig tolkning av Suzanne Vega's Luka, originalt fra 1987. Låten er skrevet om til norsk og gis ut forbindelse med Krisesentersekretariatet og Likestillings- og diskrimineringsombudet sin kampanje Taushet tar liv.
En kampanje som gjennomføres av Krisesentersekretariatet i samarbeid med Likestillings- og diskrimineringsombudetfor økt oppmerksomhet på vold i nære relasjoner. Vold som ofte skjer mellom husets fire vegger – og som i verste fall tar liv.

Hør Luka her: https://IngebjoergBratland.lnk.to/LUKA

Musikkvideoen finner du her

Kampanjen tar sikte på å få folk til å forstå hva vold i nære relasjoner er og hvordan man hjelpe voldsoffere. Datoen for «Den internasjonale dagen mot vold mot kvinner» er 25. november.

En selvfølge å stille opp

Det var lett for Ingebjørg Bratland å si ja da hun fikk spørsmålet om hun ville sette sitt preg på låta. Både fordi hun har et nært forhold til sangen i seg selv, og fordi det er for en veldig viktig sak. Med seg på laget fikk hun produsent og låtskriver Espen Lind.

– Mitt mål og håp, er at denne versjonen kan bidra til at flere tør å si i fra, og at flere skjulte voldstilfeller oppdages. Altså at flere får den hjelpen de trenger. Personlig synes jeg låtresultatet har blitt veldig fint, og jeg håper den får publikum der ute til å følge med og agere hvis nødvendig, sier hun.

Volden det er vanskelig å oppdage

May Schwartz, fungerende ombud i Likestillings- og diskrimineringsombudet sier målet med kampanjen er synliggjøre alvoret av volden i nære relasjoner, og ikke minst få frem hvordan den enkelte kan agere ved mistanker.

– Det er vanlig å tenke på vold som handlinger der utfallet er fysisk i form av blåmerker, sår eller brudd. Vold er så mye mer. Hver dag utsettes mennesker i vårt langstrakte land for fysisk og psykisk vold av en de står nær. Vi vet at det kan det kan være vanskelig å bryte når personen som gjør deg vondt også er en du er glad i, og derfor er det ekstra viktig at venner, kolleger og naboer bryr seg og følger med på de rundt. Det er nettopp det denne kampanjen ønsker å belyse. Vi er veldig takknemlige for at Ingebjørg Bratland vil være med å spre dette budskapet med en veldig fin sang, sier May Schwartz.

Hva skal du se etter?

Det kan være svært vanskelig å oppdage vold i nære relasjoner. Tegn du kan se etter kan for eksempel være om vedkommende isolerer seg og eller endrer væremåte.

– Reaksjoner på vold kan likevel være så forskjellig, som nettopp gjør det vanskelig å oppdage. Vi må tørre å se volden, og ikke minst tørre å spørre. Dersom du mistenker at noen utsettes for vold kan du ta kontakt med Vold- og overgrepslinjen, på chat eller telefon. Vi hjelper også deg som pårørende, og er både døgnåpne og anonyme, sier Julie Haatuft, prosjektleder for Vold- og overgrepslinjen.

Om kampanjen Taushet tar liv

Krisesentersekretariatet gjennomfører, i samarbeid med Likestillings- og diskrimineringsombudet, den årlige kampanjen «Taushet tar liv». Dette er en kampanje mot vold mot kvinner, vold i nære relasjoner og partnerdrap. Kampanjen skal få folk til å forstå hva vold i nære relasjoner er, og hvordan man kan bidra og hjelpe voldsofre. Kampanjen er finansiert av Kompetansesenter for kriminalitetsforebygging (Justis- og beredskapsdepartementet).

Les mer om vold i nære relasjoner og kampanjen på www.taushettarliv.no.

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, TIX, Post Malone, Ariana Grande, The 1975, Dagny, Ruben, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, The Rolling Stones m.fl.

Ny musikk fra Subwoolfer, Sabrina Carpenter, Tina og Bettina, Lauv og Ólafur Arnalds!1.7.2022 10:36:22 CEST | Pressemelding

Subwoolfer fyller det utenomjordiske fruktfatet sitt med fersken! Tina og Bettina gir bort musikk-inntektene for bekjemping av formueskatt på Oslo vest Smash Mouth, det ikoniske bandet bak monsterhitene "All Star" og "I’m A Believer" er nå tilbake med sin første utgivelse på fire år. "4th Of July" er en hyllest til bandets favoritthelligdag, nemlig USAs uavhengighetsdag. Med seg på låten har Smash Mouth med seg bandets nyeste medlem og vokalist, Zach Goode. Den anerkjente pianisten Ólafur Arnalds annonserer sitt neste album, some kind of peace – piano reworks med utgivelsen av "Woven Song – piano reworks" med polske Hania Rani. Albumet slippes 28. oktober, og er en omarbeidet versjon av hans 2020 utgivelse, hvor han har invitert musikere fra verden rundt til å skape nytolkninger av hans tidligere verk. Filmmusikken til Minions: The Rise Of Gru, er ute i dag. Albumet er produsert og satt sammen av 2022 Grammy Producer of the Year Jack Antonoff. Minions: The Rise Of Gru inneholder en bla

Subwoolfer fyller det utenomjordiske fruktfatet sitt med fersken!1.7.2022 10:27:10 CEST | Pressemelding

Fredag 1. juli slipper Subwoolfer sin nye låt Melocoton (The Donka Donk Song). Det har vært et hektisk år for bandet med Eurovision, og etter imponerende 20 millioner streams på Give That Wolf A Banana, er etterspørselen på ny musikk skyhøy blant fansen. Hør låten HER. “Etter at Give That Wolf A Banana viste seg å være utrolig viktig for menneskene på jorden og reddet flere liv, er det nå tid for å slippe vår neste singel. Det er på tide å rette blikket mot en mindre kjent frukt, nemlig Melocoton, bedre kjent som fersken. Selv om den ikke vil redde bestemoren din på samme måte som en banan ville ha gjort, er det et viktig steg I Subwoolfers utforskning og forståelse av planeten dere mennesker kaller jorden”, sier Subwoolfer selv om låten. Låten ble selvfølgelig spilt inn på den mørke siden av månen, i Subwoolfers romstudio i et stille hjørne kalt krater Manchester. Melocoton (The Donka Donk Song) følger også med en musikkvideo, som har premiere kl 13:00 i dag. Se den HER. Subwoolfer er