Infant Bacterial Therapeutics tillkännager idag att ett nytt patent har godkänts i Australien

Infant Bacterial Therapeutics AB (IBT) meddelar idag att patentverket i Australien utfärdat ett godkännande för patentet: “A method of activating lactic acid bacteria”, vilket omfattar formuleringar av Lactobacillus reuteri inklusive IBP-9414 som IBT utvecklar i fas III för förebyggande av nekrotiserande enterokolit (NEC) samt för ett förbättrat födointag hos prematura spädbarn.

Ambitionen med IBP-9414 är att bli världens första godkända probiotiska läkemedel med målsättning att förhindra livshotande spädbarnssjukdomar, inklusive NEC, genom att främja en sund mag-och tarmutveckling hos för tidigt födda barn.

Uppfinningen omfattar ett unikt sätt att aktivera den frystorkade bakterien och patentansökningar behandlas samtidigt i flera viktiga framtida marknader, inklusive USA och EU. Patentet styrker det existerande skyddet för IBTs läkemedelskandidat IBP-9414 för vilken både särläkemedelsstatus och dataskydd för biologiska produkter beviljats i USA och EU.

Patentet i Australien löper till 2036. IBP-9414 avses att marknadsföras i Australien när marknadsgodkännande erhållits.

“Vi är mycket glada över att IBT har lyckats utöka vårt immateriella skydd för IBP-9414 genom det godkända patentet på ytterligare en viktig marknad”, konstaterar VD Staffan Strömberg, IBT.

Om Infant Bacterial Therapeutics AB

Infant Bacterial Therapeutics AB (IBT) är ett publikt bolag med säte i Stockholm. Bolagets aktier av serie B handlas på Nasdaq Stockholm, Mid Cap (IBT B).

Infant Bacterial Therapeutics AB (publ.) (IBT) är ett läkemedelsföretag med en produkt i klinisk utvecklingsfas III, vars vision är att utveckla läkemedel som påverkar spädbarns mikrobiom och därigenom kunna förebygga eller behandla sällsynta sjukdomar som drabbar spädbarn.

IBT är för närvarande inriktat på att utveckla läkemedelskandidaten IBP-9414. Ambitionen med IBP-9414 är att bli världens första godkända probiotiska läkemedel med målsättning att förhindra livshotande spädbarnssjukdomar inklusive NEC och sepsis genom att främja en sund mag-och tarmutveckling hos för tidigt födda barn. IBP-9414 innehåller Lactobacillus reuteri som aktiv substans, vilket är en human bakteriestam som återfinns naturligt i bröstmjölk. I portföljen finns även ett ytterligare projekt, IBP-1016, för behandling av gastroschisis, en allvarlig och sällsynt sjukdom som drabbar spädbarn. Genom utvecklingen av dessa läkemedel har IBT möjlighet att tillfredsställa medicinska behov där det idag inte finns några tillgängliga behandlingar.

Staffan Strömberg, VD
Infant Bacterial Therapeutics AB
Bryggargatan 10
info@ibtherapeutics.com
www.ibtherapeutics.com

Offentliggörande

Denna information är sådan information som Infant Bacterial Therapeutics AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 10e januari 2022, klockan 22:30 CET.

Stevie® Awards Announce Winners in 19th Annual International Business Awards® from Across the Globe15.8.2022 13:00:00 CEST | Press release

3,700 Nominations Were Submitted from Organizations in 67 Nations FAIRFAX, Va., Aug. 15, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- High-achieving organizations and executives around the world have been recognized as Gold, Silver, and Bronze Stevie® Award winners in The 19th Annual International Business Awards®, the world's only international, all-encompassing business awards program. Winners were selected from more than 3,700 nominations submitted by organizations in 67 nations. A complete list of all 2022 Gold, Silver and Bronze Stevie Award winners by category is available at www.StevieAwards.com/IBA. More than 300 executives worldwide participated on 11 juries to determine the Stevie winners. The top winner of Gold, Silver, and Bronze Stevie Awards is HALKBANK of Istanbul, Turkey with 32. Other winners of multiple Stevie Awards include IBM Corporation (21), LLYC (20), Deutsche Post DHL (19), Abu Dhabi Ports Group (17), Viettel Group (17), OPET (15), Telkom Indonesia (13), ZER (13), Ayala Land Inc.

Bergman & Beving acquires Polartherm15.8.2022 13:00:00 CEST | Press release

Press release Bergman & Beving acquires Polartherm Bergman & Beving has today acquired 80 per cent of the shares in Polartherm Group. Polartherm is a leading player within powerful, mobile heaters for certain niches within industry, construction and aviation. Polartherm has an annual revenue of approximately MEUR 12 with good profitability. The business is based in Luvia and Kokemäki in Finland and has 57 employees. ”Polartherm has a market leading position within mobile heaters with impressive customer base within inter alia the aviation and defence sectors around the world. Our ambition with the company is now to further enhance the growth journey which the company’s management has already initiated”, says Oscar Fredell, Head of Division Tools & Consumables. “We are looking forward to joining Bergman&BevingGroup. Due to its long-term and stable position we consider it a suitable majority owner for Polartherm going forward”, says the managing director and part-owner Pasi Anttila who w

Bergman & Beving förvärvar Polartherm15.8.2022 13:00:00 CEST | Pressemelding

Pressmeddelande Bergman & Beving förvärvar Polartherm Bergman & Beving har idag förvärvat 80 procent av aktierna i Polartherm Group. Polartherm är en ledande aktör inom kraftfulla, mobila värmeaggregat för nischområden inom industri-, bygg- och flygbranscherna. Polartherm omsätter cirka 12 MEUR per år med god lönsamhet. Verksamheten är baserad i Luvia och Kokemäki i Finland och har 57 anställda. ”Polartherm har en marknadsledande position inom mobila värmeaggregat med en imponerande kundbas inom bl.a. flyg- och försvarssektorerna runtom i världen. Vårt mål med bolaget blir nu att förstärka den tillväxtresa som bolagets ledning redan påbörjat”, säger Oscar Fredell, divisionschef Tools & Consumables. ”Vi ser fram emot att bli en del av Bergman&Bevingkoncernen. Med sin långsiktiga och stabila position ser vi dem som en lämplig huvudägare för Polartherm framåt”, säger VD:n och delägaren Pasi Anttila, som fortsätter som VD och minoritetsägare i bolaget. Polartherm kommer att ingå i division