Industripartnere ønskes: Forbrukere som innovatører for bærekraftig mat
Utvikling av vellykkede matprodukter krever forståelse om hva forbrukere virkelige vil ha.
Klassisk produktutvikling involverer forbrukere i undersøkelser og produkttesting med mål om bekreftelse av bedriftens produktideer og konsepter. Ved å involvere forbrukerne inn i innovasjonsarbeidet øker fokus på forbrukerbehov, og utnyttelse av kunnskap og kreativitet fra flere blir mulig.
Dette kan være et konkurransefortrinn fordi produktene og tjeneste som utvikles treffer bedre. Slike tilnærminger er imidlertid lite tilgjengelige eller svært sjelden utnyttet i matindustrien i dag.
Bærekraft og helse som innovasjonsdrivere
Bærekraft og helse blir stadig viktigere for forbrukernes valg av mat. Forbrukerne vil vite hvor maten kommer fra, hvordan den produseres og at den er bra for seg selv og miljøet. Tilbud og etterspørsel etter plantebasert sunn mat øker.
Samtidig er det store deler av befolkningen som ikke oppfatter behovet for å endre matvaner eller som opplever barrierer for endring. Hvordan skal vi nå frem til disse med sunnere og mer bærekraftige alternativer.
Hva er din bedrifts spesifikke utfordring som vi skal jobbe sammen om i dette prosjektet? Ta kontakt med Antje Gonera, seniorforsker og leder for innovasjonsprogrammet InnoFood.
Nøkkelord
Kontakter
Seniorforsker Antje Gonera, antje.gonera@nofima.no, mobil: 400 75 077
Bilder
Om Nofima
Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Alta, Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 370 ansatte.
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Studerte følelser for sjømat24.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Pris har noe å si. Tilgang på gode oppskrifter like så. Forbilder og inspirasjon er også viktig. Men hva med følelser for sjømat? Kan emosjoner ha noe å si for forbruket av sjømat blant unge i Norge?
Nytt torskeprodukt reduserer klimaavtrykket11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når torsken pakkes i Vesterålen i ny emballasje, sparer det klimaet. Nye produkter får ned klimagassutslippene med 30 prosent.
Solbærtoddy – perfekt til påsketuren28.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
En varm kopp solbærtoddy gjør godt, uansett om du tilbringer påsken med skiturer i fjellheimen, fotturer i byen, skogen eller langs kysten. Det er det flere grunner til.
Nå skal også torskens sæd bli til godsaker6.3.2024 08:05:16 CET | Pressemelding
Kan spermien til torsken brukes til noe annet enn å lage nye «torskebabyer»? Å jada! Den kan ved hjelp av moderne utvinningsmetoder bli til nye, verdifulle produkter som olje og proteinpulver – som igjen kan bli til både mat og skjønnhetsprodukter.
Fungerer ferskfiskordningen?6.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Fungerer ordningen med kvotebonus for å strekke torskesesongen lenger ut over året? Nofima har på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet evaluert ferskfiskordningen ut fra vurderinger om økonomisk, miljømessig og sosial bærekraft.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom