Industrien krever ny klimapolitikk

Et industrikonsortium med Bellona i spissen oppfordrer regjeringen ved klima- og miljøminister Espen Barth Eide om å utvikle politikk for å fjerne klimagasser fra lufta.
Eivind Berstad, seniorrådgiver i Miljøstiftelsen Bellona

– Vi har behov for politikk som gjør det mulig å fjerne klimagasser fra lufta. Sammen med 14 industriaktører oppfordrer vi regjeringen til å legge til rette for dette, sier seniorrådgiver i Bellona, Eivind Berstad.

For å begrense global oppvarming er det ikke nok å bare redusere fremtidige utslipp av klimagasser. Vi må i tillegg aktivt fjerne klimagasser som allerede finnes i atmosfæren og deponere gassene trygt under bakken til evig tid. Dette kalles for «negative utslipp».

– Regjeringen bør definere tydelige kriterier for negative utslipp, og deretter sette et nasjonalt mål for negative utslipp som kommer i tillegg til mål om reduserte utslipp av klimagasser, sier Berstad.

Tilgang på ren energi og gode lagerlokasjoner for karbondioksid gir Norge naturgitte fortrinn for å fjerne klimagasser fra lufta. I tillegg har vi kompetanse i verdensklasse og moden teknologi for karbonfangst- og lagring.

– Teknologien for negative utslipp er klar allerede i dag, men politiske mål og rammeverk må på plass før vi kan begynne å fjerne karbondioksid fra lufta, sier CSO i Greencap Solutions, Jarle Skjæveland.

Planter og trær tar opp karbondioksid fra lufta gjennom fotosyntesen. Når biologisk avfall brennes i et avfallsforbrenningsanlegg dannes mye karbondioksid, men det koster ingenting å slippe den ut, og det er ingen gevinst for å fange og lagre den.

– Det er en åpenbar svakhet i klimavirkemidlene at det ikke legges til rette for fangst- og lagring av karbondioksid fra forbrenning av biologisk avfall. Klimaeffekten av å hindre disse utslippene er like sterk som å fange og lagre fossile klimagasser. Vi mener det må skapes et rammeverk med virkemidler som til sammen styrker mulighetene for negative utslipp til også utløse storskala fangst- og lagring av klimagasser med biologisk opprinnelse, sier styreleder og pådriver for karbonfangst- og lagring ved Forus Energigjenvinning, Audun Aspelund.

Regjeringen må treffe tiltak og ta en aktiv rolle for å gjøre Norge til et foregangsland for negative utslipp. Norge kan ha betydelig påvirkning på EU-politikken dersom vi definerer våre egne kriterier for negative utslipp allerede nå.

– Norge bør i samarbeid med Sverige og Finland utvikle en egen definisjon og virkemiddelpakke for negative utslipp og påvirke diskusjonen på EU-nivå. Vi bør ikke vente til EU har løst sine reguleringstekniske utfordringer på feltet, men heller bygge industri for negative utslipp allerede nå, sier Eirik Borstad Lilledahl, styreleder i Carbon Removal.

Konsortiet bak oppfordringen består av: Bellona, Horisont Energi, St1, CCUS Norge, Climeworks, ZEG, Carbon Removal, Aker Carbon Capture, GreenCap Solutions, Northern Lights, IVAR, Forus Energigjenvinning, Lyse, Fortum Oslo Varme, Vow ASA.

Seniorrådgiver Eivind Berstad, Bellona. Mobilnr: 984 35 747

Eivind Berstad, seniorrådgiver i Miljøstiftelsen Bellona