Industri Energi og Yara bidrar for å trygge matproduksjonen i Ukraina

Norsk Folkehjelp planlegger et omfattende mineryddingsprogram i Ukraina. Industri Energi og Yara bevilger til sammen 300.000 kroner for at dette arbeidet kan komme raskest mulig i gang og bidra til å trygge matproduksjonen i landet.

Ukraina står overfor enorme utfordringer ved at det ligger miner, samt udetonerte bomber og granater i store deler av landet.

-Miner og udetonerte eksplosiver som ligger igjen etter krigføringen, er en kontinuerlig trussel mot alle sivile som bor der, samt de som returnerer fra flyktningetilværelse og for matproduksjonen i landet, sier Frode Alfheim, forbundsleder i Industri Energi.

-Ukraina er en verdensmakt innen matproduksjon. Men udetonerte eksplosiver og miner har blitt en svær utfordring for landets matproduksjon. Sammen ønsker vi å bidra til at Ukrainas innbyggere er trygge når de produserer og eksporterer mye av den maten de selv og verden trenger, sier konsernsjef Svein Tore Holsether i Yara.

Ukrainske myndigheter åpner nå opp for at internasjonale mineryddingsoperatører kan delta i det livsviktige arbeidet med å fjerne landminer og eksplosiver fra bakken.

Norsk Folkehjelp har lang erfaring med minerydding i krigsområder. Hjelpeorganisasjonen tar sikte på å bli en sentral aktør i Ukraina og er allerede i gang med planleggingsarbeidet. Norsk Folkehjelp vil bidra med alle tilgjengelige verktøy for et slikt oppdrag, som manuelle mineryddere, kjøretøyer og utstyr, samt spesialtrente hunder.

-Mineryddingsarbeidet i Ukraina vil by på noen spesielle utfordringer, blant annet fordi mye av krigen har pågått og fortsetter å pågå i byer. Erfaringer fra andre land viser at det i urbane områder ligger igjen en høy andel av udetonerte eksplosiver, sier Henriette Westhrin som er generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Fagforbundet Industri Energi og Yara vil bidra til at Norsk Folkehjelp kan komme raskt i gang med arbeidet i Ukraina, og bevilger til sammen 300.000 kroner til dette arbeidet.

- Bevilgningen er uttrykk for medlemmenes sterke solidaritet med det ukrainske folk. Vi forventer at norske myndigheter følger opp med rause bevilgninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

Frode AlfheimForbundslederIndustri Energi

Konsernsjef Svein Tore Holsether i Yara, gen.sekr Henriette Westhrin i Norsk Folkehjelp og forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi. Foto: Egil Brandsøy

Industri Energi er LOs fjerde største forbund. Vi har over 56.000 medlemmer innen olje-, gass- og landindustri som står for 80 prosent av den norske eksportverdien. Industri Energi har hovedkontor i Stavanger og Oslo.