IRMI Group

Inder satser 200 millioner på norsk gründer

- Potensialet innen markedet for bekjempelse av svindel, korrupsjon og nettkriminalitet, er større enn noen finansielle kalkulasjoner kan regne seg frem til, sier Dr. Sachin Pandey.
May Martinsen er administrerende direktør i IRMI Group.

Markedet for sikring mot nettkriminalitet og angrep i det digitale rom, er et av de mest hurtigvoksende i verden akkurat nå. Kampen mot terror betyr at både stat og selskaper kommer til å satse enorme summer, for å avdekke hvitvasking, samt trygge ansatte og befolkningen.

Nå har det norske selskapet Irmi posisjonert seg for å ta en ledende internasjonal rolle.

- Alle, absolutt alle, som vi snakker med leter desperat etter en samarbeidspartner. Jeg så dette for mange år siden, og har nå lagt til rette for at Irmi kan rulles ut i verden. Først ut er Europa, sier May Martinsen, administrerende direktør og hovedaksjonær i Irmi.

En som har oppdaget akkurat dette, er Dr. Pandey, hovedeieren av indiske Cloud Forensics. Han har gjennom 17 år bygget opp en av Indias ledende leverandører av datasikkerhetssystemer, rettet mot det militære og den nasjonale sikkerhetstjeneste.

- Irmi har verdens beste setup og tjenester innen markedet for compliance, nettkriminalitet og analyse. Cloud Forensics satser nå mot det internasjonale finansmarkedet, hvor det er et skrikende behov for slike tjenester. Vi kunne ikke funnet en bedre samarbeidspartner enn Irmi, sier Dr. Pandey, hovedeier og administrerende direktør i Cloud Forensics.

Satser 200 millioner
Totalt satser han 25 millioner amerikanske dollar, tilsvarende mer enn 200 millioner kroner. Rundt 40 millioner kroner går inn i morselskapet til Irmi, hvor Pandey får en eierandel på syv prosent. De resterende rundt 160 millioner kronene, fordeles likt på Irmis to datterselskaper i løpet av de to neste årene.

- Potensialet innen markedet for bekjempelse av svindel, korrupsjon og nettkriminalitet, er større enn noen finansielle kalkulasjoner kan regne seg frem til. Verdens næringsliv har underinvestert i mange år i krigen mot nettkriminalitet og angrep i det digitale rom. De neste årene vil vi se en eksplosjon av investeringer innen dette markedet, sier Dr. Pandey.

For mindre enn 20 år siden kunne bedrifter i den vestlige verden bokføre utbetalte korrupsjonspenger i regnskapene. I dag er hverdagen en helt annen.

- I dag stiller lovverket, domstolene, media og opinionen, mye sterkere krav. Styret, investorer, daglige ledere, eiere personlig og virksomheten stilles alle til ansvar for ikke å ha gjort gode nok bakgrunnssjekker og systematiske risiko- og samsvarsvurderinger. Det er allerede mange eksempler på at manglende bakgrunnssjekker og risiko- eller samsvarsvurderinger, har utløst fengselsstraff for styre og ledelse, konkurser, utestengelse fra offentlige anbud og omdømmebrist, sier Martinsen.

Gründere og oppstartsselskap i fokus
Martinsen, som sitter igjen med 93 prosents eierskap i Irmi, fikk hjelp fra styret til å få Pandey med på laget. For noen uker siden ble investeringsavtalen signert i New Dehli under en kontraktseremoni, i samarbeid med, og arrangert av, Innovasjon Norge India og den norske ambassaden. Både ambassadør Nils Ragnar Kamsvåg  og  direktør  Helge Tryti i Innovasjon Norge i India, var til stede.

- Et av fokusområdene til Innovasjon Norge er gründere og oppstartsselskap. Det er derfor svært hyggelig å se at Irmi har fått en så solid indisk partner i Cloud Forensics og Dr. Pandey,  og dergjennom sikret seg kompetanse og finansiering til internasjonal ekspansjon, i et market som anslås å få en betydelig vekst i årene som kommer, sier Helge Tryti.

Samarbeidet mellom Cloud Forensics og Irmi er et norsk-indisk samarbeid med stor internasjonal betydning, ifølge den norske ambassaden i India.

- Irmis og Cloud Forensics samarbeidsavtale åpner for et spennende norsk-indisk samarbeid på et område av stor internasjonal betydning. Ikke minst gjelder dette for selskap som ønsker å investere i utlandet, sier ambassadør Nils Ragnar Kamsvåg ved den norske Ambassaden i India.

Skal bli verdensledende
Strategien er klar. Det første markedet som skal erobres, er det europeiske.

- Vi er allerede i dialog med mange selskaper. Nå har vi fått både de finansielle musklene og den rette partneren i Cloud Forensics, sier Martinsen.

- Sammen med Cloud Forensics er målet å bli verdensledende leverandør av analyser og tjenester innen bekjempelse av korrupsjon, svindel og nettkriminalitet, fortsetter Martinsen.

Dr. Pandey ser kun en risiko, og det er at verden blir fri for nettkriminalitet og angrep i det digitale rom.

- Så kan du spørre deg selv hvor sannsynlig det er? sier Dr. Pandey, med et glimt i øyet.

Kort om Cloud Forensics:
Cloud Forensics, grunnlagt av eier Dr. Pandey, er et konsern etablert i 2005 som jobber innenfor Security og Facility management, med 8 regionale kontorer, 42 avdelinger  og 7 treningsfasiliteter med over 22.000 mennesker under sin paraply i India, Singapore, Hong Kong og Emiratene.

Selskapet har tre hoveddivisjoner:
* Standard sikkerhetstjenester som vakt og VIP-vakttjenester
* Facility management som avfall, skadedyrbekjempelse, klimakontroll (HVAC) og vann
* Ny-tids sikkerhetstjenester som krise og beredskapstjenester samt informasjons - og cybersikkerhetstjenester.

Kort om Dr.  Pandey:
Dr. Pandey (42 år)  er eier og grunnlegger av Cloud Forensics og har Ph.D. i Computer Forensics og har vunnet flere priser, som blant annet Award of Excellence i Computer Forensics i 2009.

Oslo, 7. juni 2017

For ytterligere informasjon kontakt:
May Martinsen, mobil: +47 400 44 103,

e-mail: mm@irmigroup.com

Administrerende direktør

IRMI Headquarter AS

May Martinsen er administrerende direktør i IRMI Group.
Last ned bilde
Her signerer May Martinsen og Dr.  Pandey kontrakten.
Her signerer May Martinsen og Dr. Pandey kontrakten.
Last ned bilde
May Martinsen er her sammen med ambassadør Nils Ragnar Kamsvåg (f.h.) Dr. sachin Pandey, Innovasjon Norge India-direktør Helge Tryti og styremedlem i Norwegian Business Association India, Pankaj Sharma.

Om IRMI Group

IRMI Group
Henrik Ibsens gate 90
0255 Oslo

IRMI er et selskap som jobber med internasjonal bakgrunnssjekk, integritetsundersøkelser (IDD) og etterforskning – og da i forkant, ikke etter, at det har gått galt. Dette er gjeldende når man skal ut i nye markeder og få sjekket leverandører, agenter, partnere, investeringer, fusjoner, oppkjøp og ved ansettelser. Dette er compliance i praksis og må ikke forveksles med advokater og revisjon.

IRMI er tilsluttet noen av verdens eldste og største globale sikkerhetsnettverk og organisasjoner,  blant annet World Association of Detectives fra 1925. Dette muliggjør at IRMI kan innhente informasjon og få inn riktig kompetanse i over 150 land, inkludert skatteparadiser eller andre utfordrende områder.