Immunicum AB (publ) presenterar prekliniska data för ilixadencel i kombination med cancerbehandlingar och immunterapier på årets ESMO-kongress

17 september 2020

Immunicum AB (publ; IMMU.ST) meddelar idag prekliniska data som stöder kombinationen av ilixadencel, en cellbaserad lagringsbar immunaktiverare, med cancerbehandlingar och immunterapier inklusive anti-VEGF, anti-PD1 och anti-CTLA4 under en posterpresentation på årets ESMO-kongress (ESMO Virtual Congress 2020).

Tidigare kommunicerade resultat från prekliniska studier på möss har visat att djur som behandlats med kombinationen av ilixadencel och anti-CTLA4 lett till en starkare anti-tumörrespons jämfört med djur som behandlades med anti-PD‑1 och anti-CTLA4, en väletablerad kombination av checkpointhämmare. Efter att ha genomfört ytterligare studier har Immunicum kunnat observera att ilixadencel i kombination med anti-VEGF, anti-CTLA4 eller anti-CTLA4 och anti-PD1, ledde till fullständiga tumörresponser i en tjocktarmstumörmodell (CT26) hos möss.

”Våra prekliniska studier är inriktade på att utvärdera ilixadencel i kombination med olika cancerbehandlingar för att identifiera de mest synergistiska kombinationerna för utvärdering i kliniska studier och få ytterligare inblick i ilixadencels verkningsmekanism. De prekliniska resultaten beträffande tumörsvar och överlevnad med ilixadencel i kombination med anti-VEGF-antikroppar är dessutom i linje med resultaten i MERECA-studien på njurcancerpatienter där ilixadencel kombinerades med VEGF-hämmaren sunitinib, vilket talar för att anti-tumöreffekten i den valda tumörmodellen har klinisk relevans. Utifrån dessa prekliniska studier ser vi också starka mekanistiska och effektmässiga skäl att undersöka nya kombinationer. Sammantaget stärker detta vårt datapaket och vi ser fram emot att kunna presentera nästa steg för vårt kliniska utvecklingsprogram,” säger Alex Karlsson-Parra, forskningschef på Immunicum.

Möss med etablerade tumörer (omkring 100 mm3) behandlades i grupper om 5 till 10 djur, antingen med monoterapi, ilixadencel i kombination med anti-VEGF, anti-PD1 eller anti-CTLA4, eller trippel-kombinationen av ilixadencel, anti-PD1 och anti-CTLA4. En kontrollgrupp behandlades dessutom med anti-PD1 i kombination med anti-CTLA4. Resultat från två experiment visade att 50‑70% av de behandlade mössen i gruppen som behandlats med ilixadencel i kombination med anti-CTLA4 uppvisade fullständiga tumörresponser och hade ett skydd mot tumöråterväxt vid efterföljande injektion av tumörceller. Ett annat experiment visade att trippel-kombinationen av ilixadencel, anti-PD1 och anti-CTLA4 resulterade i fullständiga tumörresponser hos 60% av de behandlade mössen, jämfört med 10% för kontrollgruppen som behandlats med anti-PD1/anti-CTLA4. I gruppen som behandlats med ilixadencel och anti‑VEGF försenades tumörprogression och resulterade i fullständig tumörrespons hos 10% av de behandlade mössen, jämfört med 0% för kontrollgruppen som behandlats med anti-VEGF. Ytterligare experiment där vissa immunceller tagits bort hos möss som behandlades med ilixadencel i kombination med anti-CTLA4 visade att anti-tumöreffekten främst drivs av CD8+ T-celler men med betydande inblandning av både CD4+ T-celler och NK-celler vilket ligger i linje med ilixadencels förväntade verkningsmekanism.

Posterpresentationen finns tillgänglig på Immunicums hemsida.

Om ilixadencel

Cellterapiprodukten ilixadencel är en immunaktiverare som är lagringsbar (”off-the-shelf”) och som utvecklats för behandling av solida tumörer. Den aktiva beståndsdelen är aktiverade dendritceller som tas från friska blodgivare. Injektion med dessa celler intratumoralt ger upphov till en inflammatorisk reaktion som i sin tur leder till en tumörspecifik aktivering av patientens cytotoxiska T-celler. Hittills har ilixadencel testats i en rad kliniska prövningar i olika solida tumörindikationer inklusive metastaserande njurcancer (mRCC), hepatocellulärt karcinom (HCC), gastrointestinala stromala tumörer (GIST) och i kombination med flera standardbehandlingar av cancer som tyrosinkinashämmare Sutent® (sunitinib) och Stivarga® (regorafenib) och checkpointhämmaren Keytruda® (pembrolizumab). Ilixadencel har genomgående upprätthållit en positiv säkerhets- och tolerabilitetsprofil och visat initiala tecken på effekt, som visats i den randomiserade fas II MERECA-studien. Ilixadencel går för närvarande mot klinisk utveckling i sen fas.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Alex Karlsson-Parra, forskningschef, Immunicum
E-post: info@immunicum.com

Sijme Zeilemaker, COO, Immunicum
E-post: info@immunicum.com

INVESTOR RELATIONS

Jonas Rodny
Paues Åberg Communications
E-post: ir@immunicum.com

Medie Relationer

Gretchen Schweitzer och Joanne Tudorica
Trophic Communications