Immunicum AB (publ) planerar att expandera bolagets anläggning för forskning och processutveckling i Leiden, Nederländerna

27 januari 2021

Immunicum AB (publ; IMMU.ST) meddelar idag att de aktiviteter inom forskning och processutveckling som bolaget driver i egen regi kommer att flytta till en ny anläggning i Leiden Bio Science Park i Nederländerna. Bolaget har ingått avtal om ett långtidshyreskontrakt med entreprenören Kadans Science Partner avseende cirka 1 100 m2 laboratorie- och kontorsyta i Plus Ultra Leiden, en ny byggnad som är under konstruktion. Vidare har Immunicum option att hyra ytterligare 1 100 m2 för att ytterligare stödja bolagets framtida tillväxt., Den nya anläggningen, som förväntas vara i drift år 2022, kommer att fungera som Immunicums nav för forskning och utveckling.

”Denna toppmoderna anläggning i en av Europas hetaste platser för forskning inom life science är en integrerad del av vår bolagsstrategi som gör det möjligt för oss att snabbt och kostnadseffektivt fortsätta utvecklingen av potentiella förbättrade behandlingsalternativ för cancerpatienter”, säger Sven Rohmann, M.D., Ph.D., vd för Immunicum. “Efter sammanslagningen med DCprime har vår expertis ytterligare stärkts och vi kommer att etablera den nya anläggningen som ett ”center of excellence” och därigenom få full kontroll över avgörande aspekter på produktutvecklingen av våra cellbaserade terapier”.

Den nya anläggningen kommer att inkvartera hela den Leiden-baserade delen av Immunicums verksamhet. Flera laboratorier kommer att stödja Immunicums forsknings- och utvecklingsaktiviteter för den nu utökade pipelinen av nästa generations cellbaserade immunterapier som är en följd av sammanslagningen med DCprime som offentliggjordes i december förra året.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Sven Rohmann, M.D., Ph.D., vd
E-post: info@immunicum.com

INVESTOR RELATIONS

Jonas Rodny och Carolin Wiken
Paues Åberg Communications
E-post: ir@immunicum.com

Eva Mulder och Sophia Hergenhan, Ph.D.
Trophic Communications
E-post: immu@trophic.eu

OM Immunicum AB (publ)

Immunicum tillämpar sin framstående expertis i dendritcellsbiologi för att utveckla nya, lagringsbara (off-the-shelf), cellbaserade terapier för solida och blodburna tumörer. Med kompletterande terapeutiska angreppssätt i klinisk Fas II-utveckling baserade på intratumoral immunaktivering och canceråterfallsvaccin (relapse vaccine) är bolagets mål att förbättra överlevnad och livskvaliteten för en stor grupp cancerpatienter. Baserat i Sverige och Nederländerna, Immunicum är noterat på Nasdaq Stockholm. www.immunicum.com