Immunicum AB (publ) meddelar att patientrekryteringen till Fas Ib-delen av kombinationsstudien ILIAD är slutförd

17 december 2020

-- Topline-resultaten från Fas Ib-delen av studien beträffade säkerhet och dosering förväntas under tredje kvartalet 2021 --

-- Fas II-delen av studien kan initieras efter vald dosregim baserad på Fas Ib-studien --

Immunicum AB (publ; IMMU.ST) meddelar idag att patientrekryteringen till Fas Ib-delen av den pågående ILIAD-studien (ILIxadencel i kombination med checkpointhämmare i patienter med spridd cancer, ADvanced cancer på engelska) har slutförts. Fas Ib-studiens primära syfte är att utvärdera säkerhet och tolerabilitet samt fastställa dosregimen för Immunicums ledande cellbaserade läkemedelskandidat, ilixadencel, i kombination med checkpointhämmaren (CPI) Keytruda® (pembrolizumab) hos totalt 21 patienter.Uppföljningstiden för Fas Ib-delen av studien kommer att inkludera radiologiska undersökningar i upp till sex månader för utvärdering av säkerhet, dosering och tecken på effekt. Topline-resultaten från Fas Ib-delen av studien förväntas under tredje kvartalet 2021.

”Att framgångsrikt avsluta patientrekryteringen till Fas Ib-delen av ILIAD-studien är en viktig prestation, särskilt under ett år då kliniska prövningar, patientrekrytering och övrig verksamhet har påverkats av covid-19-pandemin," säger Sven Rohmann, MD, Ph.D., VD för Immunicum. “Genom att ha uppnått denna milstolpe har vi kommit ett steg närmare tidpunkten för topline-data som vi förväntar ske under tredje kvartalet nästa år. Det kommer att ge oss ytterligare kunskap om ilixadencels potential i en rad indikationer och i kombination med checkpointhämmare. Fas Ib/II ILIAD-studien utgör fortfarande en betydelsefull del av vår kliniska utvecklingsstrategi, och vi ser fram emot att fortsättningsvis lämna uppdateringar om vår nya utökade kliniska pipeline”.

Fas Ib/II kombinationsstudien ILIAD omfattar patienter som är kandidater för FDA-godkänd behandling med pembrolizumab som bland annat inkluderar tumörtyperna huvud- och halscancer (HNSCC), icke-småcellig lungcancer (NSCLC) och magcancer (GA). Beträffande dosering planerades tre patienter att få två intratumorala doser med 3 miljoner celler, sex patienter två doser med 10 miljoner celler, sex patienter tre doser med 10 miljoner celler och de sex sista patienterna kommer att få en dos med 20 miljoner celler följt av två doser med 10 miljoner celler. Doseskaleringskommittén (DEC) har utvärderat säkerhetsprofilen för ilixadencel under studiens gång. Den senaste uppdateringen från DEC i oktober bekräftade att det inte förekommit några dosbegränsade toxiciteter. Fas II-delen av ILIAD-studien kan således fortsätta med vald dosregim baserad på Fas Ib-delen av studien.

Om ilixadencel
Cellterapiprodukten ilixadencel är en immunaktiverare som är lagringsbar (”off-the-shelf”) och som utvecklats för behandling av solida tumörer. Den aktiva beståndsdelen är aktiverade dendritceller som tas från friska blodgivare. Injektion med dessa celler intratumoralt ger upphov till en inflammatorisk reaktion som i sin tur leder till en tumörspecifik aktivering av patientens cytotoxiska T-celler. Hittills har ilixadencel testats i en rad kliniska prövningar i olika solida tumörindikationer inklusive metastaserande njurcancer (mRCC), hepatocellulärt karcinom (HCC) och gastrointestinal stromacellstumör (GIST) samt i kombination med olika typer av standardbehandling som tyrosinkinashämmarna Sutent® (sunitinib) och Stivarga® (regorafenib) och checkpointhämmaren Keytruda® (pembrolizumab). Ilixadencel har genomgående upprätthållit en positiv säkerhets- och tolerabilitetsprofil och visat initiala tecken på effekt, som visats i den randomiserade Fas II-studien MERECA. Ilixadencel är på väg mot klinisk utveckling i sen fas.

Om ILIAD
ILIAD är en Fas Ib/II-studie på flera indikationer där ilixadencel kombineras med checkpointhämmare. Namnet kommer från ilixadencel (ILI) i kombination med checkpointhämmare hos patienter med spridd cancer (på engelska "advanced cancer" vilket ger AD). Studien kommer att inkludera patienter med huvud- och halscancer, icke- småcellig lungcancer och magcancer.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Sven Rohmann, MD, Ph.D., VD
E-post: info@immunicum.com

INVESTOR RELATIONS

Jonas Rodny och Carolin Wiken
Paues Åberg Communications
E-post: ir@immunicum.com

MEDIA RELATIONS

Joanne Tudorica och Sophia Hergenhan, Ph.D.
Trophic Communications
E-post: ir@immunicum.com

OM IMMUNCUM AB (PUBL)

Immunicum etablerar ett unikt angreppssätt inom immunonkologi genom utveckling av lagringsbara allogena cellbaserade terapier. Vårt mål är att bekämpa cancer genom att aktivera och stärka patientens eget immunförsvar, och därmed förbättra överlevnad och livskvalitet.  Bolagets huvudprodukt ilixadencel, som består av pro-inflammatoriska allogena dendritiska celler, har potentialen att bli en grundkomponent i moderna kombinationsbehandlingar i flertalet solida tumörindikationer. Immunicum har utvärderat ilixadencel i flera olika kliniska studier, inklusive den nyligen avslutade explorativa fas II-studien MERECA inom njurcancer och bolaget går för närvarande mot klinisk utveckling i sen fas.  Immunicum är grundat och baserat i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.immunicum.com

FDA Approves Seno Medical’s Ground-Breaking Breast Cancer Diagnostic Technology19.1.2021 16:45:34 CETPress release

Seno’s Imagio® Breast Imaging System helps physicians differentiate between benign and malignant breast lesions using a novel combination of ultrasound and opto-acoustic technology. San Antonio, TX, Jan. 19, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- The Center for Devices and Radiological Health (CDRH) of the US Food & Drug Administration (FDA) has granted Texas-based Seno Medical Instruments, Inc. (Seno) premarket approval (PMA) for its groundbreaking diagnostic breast cancer imaging technology that helps physicians better differentiate between benign and malignant breast lesions. The company’s Imagio® Breast Imaging System uses non-invasive opto-acoustic ultrasound (OA/US) technology to provide information on suspicious breast lesions in real time, helping providers characterize and differentiate masses that may - or may not - require more invasive diagnostic evaluation. Breast biopsy procedures caused by false-positive diagnostic assessments in the United States cost the healthcare system more than

USD TENDER OPERATION ANNOUNCEMENT19.1.2021 16:20:00 CETPress release

Bid date, 2021-01-21Bid Date2021-01-21Bid times14.00-14.30 (CET/CEST) on the Bid dateOfferent AmountUSD 10 billionMaximum Permitted Volume of BidsUSD 4 billion from an individual institutionSettlement Date2021-01-25Minimum Permitted Bid Volume100 USD million per bidMaximum Allocation40 per cent of the Offerend amountAllocation timeNot later than 15.00 (CET/CEST) on the Bid dateMaturity Date2021-04-19Maximum Number of Bids10 per individual institutionLowest Interest Supplement0.25 percentage pointsConfirmation of bids to e-maileol@riksbank.se Stockholm, 2021-01-19 This is a translation of the special terms and conditions published on www.riksbank.se. In the case of any inconsistency between the English translation and the Swedish language version, the Swedish language version shall prevail. Complete terms and conditions can be retrieved at www.riksbank.se.

Rhotex Inc Launches Environmentally-Sound Options to Crypto Mining19.1.2021 16:07:39 CETPress release

TORONTO, Jan. 19, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Rhotex ( www.rhotex.com ) has officially launched 3 miner cases configured with an in-built factory cooling system to ensure 100% efficiency as the chips generate heat. From Rhotex, this first of its kind innovation designed by seasoned crypto industry experts provides an environmentally responsible solution to today's challenges with the traditional miners by consuming lesser power supply compared to the output performance. Rhotex currently offers a range of products in their new offer: RHO Lite, RHO Pro, and RHO Rack, which come with incredible features such as low power consumption, high-performance output, Wi-Fi/ Ethernet connection, easy setup and productive compatibility with various blockchain options. These combined with its inbuilt cooling system increases expected hash rate conversion hence giving it an edge in the industry. All products in the RHO series were painstakingly analyzed and tried under intense conditions. Rhotex Inc.'s a

NetAlly Announces Major Enhancements to AirMapper Ecosystem for More Efficient Workflows in Wi-Fi Deployment and Validation19.1.2021 15:34:01 CETPress release

Multiple enhancements include simultaneous active and passive site surveys, simplified project management in Link-Live cloud service, saving time and enabling collaboration. COLORADO SPRINGS, Colo., Jan. 19, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- NetAlly announced additional enhancements to its AirMapper™ Wi-Fi site survey ecosystem of products, promising enhancements in customer workflows by simplifying the process of managing survey projects via their complimentary Link-Live™ cloud service. Just last summer, NetAlly announced the AirMapper Ecosystem, comprised of AirMapper Site Survey on the AirCheck® G2 and EtherScope® nXG instruments, with site heatmapping in the Link-Live cloud service, or AirMagnet® Survey PRO software. The handheld instruments allow Wi-Fi network professionals (and even non-experts) to perform a site survey without the need to carry around a laptop, use dongles, or tethered devices, while the cloud service provides a central repository and processing for creating, analyzing,