Immunicum AB (publ) meddelar att ett abstrakt publicerats för presentation på årets virtuella ESMO-kongress

14 september 2020

Immunicum AB (publ; IMMU.ST) meddelar idag att bolaget kommer att presentera prekliniska data under en posterpresentation på årets ESMO-kongress (ESMO Virtual Congress 2020). Bolagets huvudkandidat, ilixadencel, har studerats i kombination med olika cancerbehandlingar och immunterapier inklusive anti-VEGF, anti-PD1 och anti-CTLA4. De data som kommer att presenteras på ESMO är en vidare utveckling av de prekliniska resultat som presenterades i oktober förra året. Immunicum kommer att publicera ett pressmeddelande och postern, inklusive ytterligare resultat utöver vad som ingår i abstraktet, på bolagets hemsida. Det sker torsdagen den 17 september klockan 09:00 CET.

Abstrakt från ESMO-kongressen publicerades idag på kongressens hemsida: https://www.esmo.org/meetings/esmo-virtual-congress-2020/abstracts

Information kring presentationen:

Titel:                              Intratumoral injection of allogeneic pro-inflammatory dendritic cells (ilixadencel) in combination with anti-CTLA-4 treatment induce
                                      complete tumor responses and anti-tumor immune memory in a mouse tumor model
Abstraktnummer:        Abstract 3081
Session:                       Developmental Therapeutics
Posterpublicering:       17 september 2020, kl. 09:00 CET/03:00 EDT
Presentatör:                Alex Karlsson-Parra, MD, PhD, forskningschef på Immunicum

Om ilixadencel

Cellterapiprodukten ilixadencel är en immunaktiverare som är lagringsbar (”off-the-shelf”) och som utvecklats för behandling av solida tumörer. Den aktiva beståndsdelen är aktiverade dendritceller som tas från friska blodgivare. Injektion med dessa celler intratumoralt ger upphov till en inflammatorisk reaktion som i sin tur leder till en tumörspecifik aktivering av patientens cytotoxiska T-celler. Hittills har ilixadencel testats i en rad kliniska prövningar i olika solida tumörindikationer inklusive metastaserande njurcancer (mRCC), hepatocellulärt karcinom (HCC), gastrointestinala stromala tumörer (GIST) och i kombination med flera standardbehandlingar av cancer som tyrosinkinashämmare Sutent® (sunitinib) och Stivarga® (regorafenib) och checkpointhämmaren Keytruda® (pembrolizumab). Ilixadencel har genomgående upprätthållit en positiv säkerhets- och tolerabilitetsprofil och visat initiala tecken på effekt, som visats i den randomiserade fas II MERECA-studien. Ilixadencel går för närvarande mot klinisk utveckling i sen fas.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Alex Karlsson-Parra, forskningschef, Immunicum
E-post: info@immunicum.com

Sijme Zeilemaker, COO, Immunicum
E-post: info@immunicum.com

Om Immunicum AB (publ) Immunicum etablerar ett unikt angreppssätt inom immunonkologi genom utveckling av lagringsbara allogena cellbaserade terapier. Vårt mål är att bekämpa cancer genom att aktivera och stärka patientens eget immunförsvar, och därmed förbättra överlevnad och livskvalitet.  Bolagets huvudprodukt ilixadencel, som består av pro-inflammatoriska allogena dendritiska celler, har potentialen att bli en grundkomponent i moderna kombinationsbehandlingar i flertalet solida tumörindikationer. Immunicum har utvärderat ilixadencel i flera olika kliniska studier, inklusive den nyligen avslutade explorativa fas II-studien MERECA inom njurcancer och bolaget går för närvarande mot klinisk utveckling i sen fas.  Immunicum är grundat och baserat i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.immunicum.com

Novartis Piqray® data show survival benefit for patients with HR+/HER2- advanced breast cancer with a PIK3CA mutation19.9.2020 16:25:00 CESTPress release

In SOLAR-1 final analysis, Piqray (alpelisib) plus fulvestrant demonstrated 8 months clinically relevant improvement in overall survival (OS) in HR+/HER2- advanced breast cancer (aBC) patients with a PIK3CA mutation compared to fulvestrant alone1 14+ months OS improvement was achieved in patients with lung or liver metastases, which are observed in 41% of postmenopausal women with HR+ aBC, and considered more aggressive and challenging to treat1-3 Data add to growing body of evidence for Piqray, the first and only treatment specifically approved for aBC with a PIK3CA mutation Basel, September 19, 2020 — Novartis today announced results of the final overall survival (OS) analysis from the SOLAR-1 trial, which evaluated Piqray® (alpelisib) in combination with fulvestrant, compared to fulvestrant alone, in hormone receptor positive, human epidermal growth factor receptor-2 negative (HR+/HER2-) advanced breast cancer patients with tumors harboring a PIK3CA mutation. Piqray is the only trea

Novartis reports late-breaking data from Phase III COMBI-i trial of spartalizumab (PDR001) with Tafinlar® and Mekinist® in advanced melanoma19.9.2020 16:20:00 CESTPress release

Based on unprecedented progression-free survival results, Tafinlar (dabrafenib) + Mekinist (trametinib) confirmed as standard-of-care, targeted therapy for advanced BRAF-mutated melanoma1-4 Data show positive durable responses and progression-free survival benefit for patients treated with Tafinlar + Mekinist in the comparator arm of the COMBI-i clinical trial despite the study not meeting the primary endpoint for the investigational triplet therapy Spartalizumab development program continues, investigating the immunotherapy in combination with other anti-cancer agents Basel, September 19, 2020 — Novartis announced today detailed results from the Phase III COMBI-i trial evaluating the investigational immunotherapy spartalizumab (PDR001) in combination with the targeted therapies Tafinlar® (dabrafenib) and Mekinist® (trametinib) compared to Tafinlar + Mekinist alone1. The efficacy data achieved in the trial’s control arm among patients treated with Tafinlar + Mekinist represent the long

Roche presents new data from multiple Phase III studies of Tecentriq in triple-negative breast cancer at ESMO Virtual Congress 202019.9.2020 16:20:00 CESTPress release

Data from the Phase III IMpassion031 study demonstrated that Tecentriq in combination with chemotherapy improved pathological complete response for patients with early triple-negative breast cancer (TNBC), when compared to placebo plus chemotherapyFinal overall survival data from the Phase III IMpassion130 study were consistent with prior interim analyses in patients with metastatic TNBC, whose tumours expressed PD-L1 and who received Tecentriq plus nab-paclitaxelResults from the Phase III IMpassion131 study, evaluating Tecentriq in combination with paclitaxel for the treatment of people with metastatic TNBC and whose tumours expressed PD-L1, did not meet its primary endpoint of progression-free survival Basel, 19 September 2020 - Roche (SIX: RO, ROG; OTCQX: RHHBY) today announced that it presented the latest results from three Phase III studies from the Tecentriq® (atezolizumab) clinical development programme in triple-negative breast cancer (TNBC) at the European Society for Medical