Immunicum AB: Immunicum utser Leopold Bertea till Chief Technology Officer

Immunicum AB (“Immunicum” publ; IMMU.ST), ett bioläkemedelsföretag fokuserat på behandlingar mot tumörrecidiv och svårbehandlade etablerade tumörer, tillkännagav utnämningen av Leopold Bertea, PhD, till Chief Technology Officer (CTO), gällande från i dag, maj 5, 2022. I sin roll som CTO på Immunicum kommer Dr. Bertea att driva uppbyggnaden av en global tillverkningsinfrastruktur för Immunicums ledande pipelineprogram, DCP-001, som för närvarande går igenom en fas II klinisk studie. Dessutom kommer han att övervaka processutvecklingen för att ytterligare optimera tillverkningen av företagets nuvarande och framtida produkter samt utbyggnaden av Immunicums processutvecklingsanläggningar och kapacitet i Leiden, Nederländerna.

Dr. Bertea kommer senast från Cellectis, ett bioteknikföretag i kliniskt skede som använder en egenutvecklad genredigeringsplattform för att utveckla cell- och genterapier, där han senast innehade positionen som Senior Vice President Technical Operations Europe och var medlem av Cellectis verkställande kommitté. Med tidigare seniora roller på Novartis, LFB Biotechnologies och LFB:s dotterbolag CELLforCURE, Sanofi och Ciba-Geigy, tillför Dr Bertea totalt 27 års erfarenhet av den biofarmaceutiska industrin till Immunicum.

Under sin tid hos LFB Biotechnologies och som CEO och koncernchef för CELLforCURE var Dr. Bertea avgörande i etablerandet av tillverkningsanläggningen och CDMO-verksamheten på Les Ulis-anläggningen nära Paris, vid den tiden en av de första och största produktionsenheterna för cell- och genterapier i Europa. Efter att Novartis förvärvade CELLforCURE 2019 blev Dr. Bertea generaldirektör och platschef för den nya Novartisanläggning i Les Ulis. Under hans ledning omfokuserades anläggningen framgångsrikt till tillverkning av den autologa cell- och genterapin Kymriah® (tisagenlecleucel), samt nya cell- och genterapipipelineprojekt från Novartis. Dr Bertea har en Ph.D. i kemiteknik från ETH Zürich.

"Dr. Bertea tillför en imponerande meritlista inom biofarmaceutisk processutveckling och produktion till Immunicum, inklusive tillverkning i kommersiell skala. Han ansluter till företaget i ett avgörande skede, när vi fortsätter att bygga ut de interna processutvecklingsaktiviteterna i våra nya FoU-anläggningar i Leiden och tar nästa steg i utvecklingen av DCP-001 och ilixadencel”, kommenterade Erik Manting, PhD, verkställande direktör för Immunicum.

"Immunicums expertis inom allogen dendritcells-biologi har levererat en lovande pipeline av nya, lagringsbara cancerimmunterapikandidater som kombinerar konkurrenskraftig klinisk effekt med godartad säkerhetsprofil. Jag ser fram emot att använda min expertis inom cell- och enterapiutveckling och tillverkning, för att stötta nästa utvecklingsfas av Immunicums ledande tillgångar och bredare pipeline”, kommenterade Leopold Bertea, PhD, Chief Technology Officer på Immunicum.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Erik Manting

Chief Executive Officer

E-mail: ir@immunicum.com

INVESTERARRELATIONER

Julie Seidel

Stern Investor Relations

Telefon: +1 212-362-1200

E-mail: julie.seidel@sternir.com

MEDIARELATIONER

Mario Brkulj

Valency Communications