IMDi svarer endelig stiftelsen Født Fri

Stiftelsen FødtFri anser svaret fra IMDi som misvisende og bygget på et feilaktig grunnlag. Ernst og Young med ny rapport – med nye feil.

Stiftelsen Født Fri mottok ikke tildelte midler etter planen august 2020. Vi har ved gjentatte henvendelser til IMDi og departementet bedt om begrunnelse for det som oppfattes å være et formløst vedtak om ikke å utbetale tildelt midler antagelig fattet i august 2020

Vi mottok i dag et brev fra IMDi som kalles «vedtak om tilbakehold av tilskudd». Brevet oppfattes å være en ny begrunnelse for det tidligere formløse vedtak.

Vi oppfatter at det nå, overraskende for oss, er laget en ny rapport fra Ernst og Young, datert 23.10.20. Denne rapporten har stiftelsen ikke visst om at ble laget og har heller ikke blitt gitt stiftelsen til gjennomsyn.

Det er gledelig at den nye rapporten nå stort sett frafaller tidligere påstander om lovbrudd, men det er svært beklagelig at den nye rapporten nå inneholder en rekke nye feil. Det er i den nye rapporten påberopt helt nye faktiske opplysninger, som stiftelsen må gis anledning til å korrigere. Stiftelsen fastholder at stiftelsen mener at økonomistyring har vært god.
Stiftelsen ser saksutviklingen som uvirkelig, men vil gå gjennom den nye rapporten med de nye faktiske feil i løpet av kort tid.

Styreleder Født Fri

Født Fri skal arbeide for individets frihet og felles likestillingsmål uavhengig av tro, legning, kjønn, eller etnisitet. Vi er en stemme for alle som blir forfulgt på grunn av sin annerledeshet