Ikke skru av hovedsikringen på hytta

I disse tider med høye strømpriser velger mange hytteeiere å skru av hovedbryteren når hytta ikke er i bruk, enten det er for noen uker eller måneder. Dette er noe vi fraråder.

Det som skjer når du skrur av hovedsikringen på hytta er at vi får beskjed om at anlegget ditt er uten spenning. Og når vi ikke vet at det er du som har skrudd av strømmen via hovedsikringen, vil vi sette i gang med å finne årsaken – noe som kan føre til unødvendige ekstrakostnader.

- Bruker du heller AMS-målerens bryter vil den fortsatt kommunisere med oss gjennom radionettverk. På den måten kan vi fortsette å sikre at strømforsyningen til hytta er som det skal, også når du ikke er der. De kan også raskt oppdage feil og skader som kan vise seg å være farlige, og sende reparatører umiddelbart, sier Morten Schau kommunikasjonssjef i Elvia.

Strømmen på hytta er like trygg

Når du bruker knappen på måleren og lar hovedsikringen på hytta være på, sikrer du at vi fortsatt kan varsle deg om feil i anlegget eller lynnedslag. Fordi den er spenningssatt kan den fortsette å måle, og vise riktig data – som at du ikke bruker strøm. Det sikrer også at du betaler for faktisk forbruk.

Når du skrur av strømmåleren kobles strømmen fra, og alle kurssikringer er strømløse.

Du ivaretar elsikkerheten

- Husk at du derfor ikke trenger å gjøre mer enn å trykke på knappen på strømmåleren neste gang du forlater hytta og vil koble fra strømmen. Du slår den like enkelt på igjen – ved å trykke en gang til på bryteren. Ved å følge riktig fremgangsmåte ivaretar du både elsikkerheten og AMS-kravet om reelle måleverdier, sier Schau.

Skrur du av hovedsikringen minster vi kontakt med måleren og vi vil da stipulere et forbruk. Du vil dermed motta faktura for det stipulerte forbruket. Dette vil bli korrigert når vi får kontakt med måleren igjen.

Elvia øker nettleien for å dekke inn økte kostnader1.9.2023 09:00:00 CEST | Pressemelding

Elvia øker nettleien med virkning fra 1. oktober. Bakgrunnen er høyere renter, økte driftskostnader og høyere priser på materiell til å bygge ut, fornye og vedlikeholde strømnettet. For en privatkunde med et årsforbruk på 14 000 kWh vil økningen utgjøre 10 prosent eller 66 kroner per måned. For en enebolig med et årsforbruk på 25 000 kWh vil økningen utgjøre 112 kroner per måned. Hvordan fastsettes nettleien? Nettselskapene i Norge er tildelt ansvaret for å eie, bygge og drifte nettet innenfor sitt geografiske område. Selskapene er derfor strengt regulert av myndighetene ved RME, reguleringsmyndigheten for energi. Nettselskapet fastsetter prisen på nettleie, mens RME kontrollerer at det ikke hentes inn høyere nettleie enn det selskapet har lov til å kreve. -Nettleien skal dekke utgiftene et nettselskap har og estimatene baseres på kostnader fra tidligere år. Elvia har som mål at nettleien skal være så nøyaktig som mulig. Derfor vil våre kunder oppleve at vi justerer nettleien hyppigere