Ikke la grillsommeren gå opp i røyk

15 prosent har opplevd brannfarlige situasjoner når de har grillet. - Hvert år ser vi gress-, skog- og husbranner på grunn av uforsiktighet, sier brannekspert.
Slike skader kan unngås. Grill på ikke brennbart underlag. Skadebilde: Frende Forsikring.

- Nordmenn elsker å grille om sommeren, enten hjemme etter jobb, ute i parken eller på feriereisen. Det krever kunnskap å grille, og noen forberedelser må på plass før du kan tenne en eneste flamme, sier brannekspert Øystein Øren i Frende Forsikring.

- For eksempel skal du aldri tenne opp hvis du ikke har noe å slukke flammene med ved grillen. Det er et veldig enkelt råd, men flere branner kunne vært unngått hvis det alltid ble fulgt, sier Øren.

Vent med alkoholen
I en undersøkelse Norstat har gjort for Frende Forsikring sier 15 prosent at de 1000 spurte at det har svidd seg under engangsgrillen eller oppstått brannfare når de har brukt grill.

- Jeg håper alle som skal bruke engangsgrill er forsiktige og husker på at den kan føre til stor skade. For eksempel har ikke mengder med alkohol noe med grilling å gjøre. Vent med det til grillen er kald, sier Øren.

Følg med på været
Frende-eksperten ber alle være forsiktige med bruk av engangsgriller, men også sigarettsneiper og annen ild som lett kan være kilden til en større brann når sommerværet slår til.

- Følg med på værmeldingen og vit hvordan det er med brannfaren akkurat der du er, sier han. Øren minner også om det generelle forbudet mot å gjøre opp ild i skog og mark fra 15. april til 15. september.

- Slik er det hvert år, sier branneksperten.

Brannekspertens beste råd

• Ikke sett engangsgrillen på brennbart materiale. Sett den på grus, sand eller stein, ikke på planker eller gress.
  • Griller du på terrassen eller annet brennbart underlag, skaff en steinhelle eller en gulvbeskytter.
  • Så lenge grillen er varm må du holde den under oppsyn.
  • Aldri la barn eller kjæledyr være alene, eller leke, i nærheten av en tent grill.
  • Ha alltid godt med vann i nærheten.

Slik slokker du engangsgrillen
- Husk at det tar lang tid før engangsgrillen er kald nok til å kastes når du har brukt den. Du bør bruke godt med vann til å kjøle og slokke og ofte trengs det mer vann enn du skulle tro. Hvis du ikke bruker nok vann fordamper det og selv små glør inne i småvått brensel kan antenne på nytt, sier Øystein Øren.

Ifølge Landbrukets Brannkomite viser forsøk at en liten kulegrill med grillbriketter kan være varm mellom syv og ti timer hvis den ikke slokkes. Engangsgrillene blir enormt varme under.

- De kan rett og slett antenne eller skade underlaget, sier Øren.

Grillvettreglene - grunnleggende sikkerhetsråd ved grilling

Engangsgrill/kullgrill

• Grillen skal stå trygt og stødig med god avstand til brennbart materiale, også fra undersiden.
  • Ikke bruk mer tennvæske enn nødvendig, og aldri på varm grill.
  • Vær varsom ved opptenning av grillen.
  • Ha alltid en bøtte vann eller en hageslange nær grillen. Ved bruk av engangsgrill, ta med en stor flaske vann.
  • Påse at grillen er slokket, og at asken er kald før den kastes på et sikkert sted. Engangsgrill bør slokkes med vann etter bruk.

Gassgrill

• Før du åpner for gasstilførselen på beholderen, påse at alle blussene er stengt.
  • Antenn alltid grillen med åpent lokk straks etter at gasstilførselen er åpnet.
  • Når grillingen er over, påse at både gassblussene og flaskeventilen er stengt.
  • Sjekk slanger jevnlig for sprekker og lekkasjer.
  • Kjenner du gasslukt og mistenker lekkasje, steng straks av gasstilførselen på gassflasken og flytt flasken til et sikkert sted.

Felles for all grilling

• All grilling skal foregå utendørs.
  • Barn og kjæledyr skal aldri være alene eller leke i nærheten av en tent grill.
  • Hold grillen under oppsyn så lenge den er varm.
  • For mye alkohol og grilling hører ikke sammen.
  • Ha førstehjelpsutstyr for behandling av brannskader tilgjengelig.
    Kilde: Brannvernforeningen

Det er koselig å grille, men husk på grillvettreglene. Foto: Pixabay.