Ikke kjør med flip-flops til stranda

Det er viktig å velge riktig fottøy til bilturen uansett om den er kort eller lang. - På sommerstid er det mange som velger flip-flops eller sandaler når de skal kjøre til stranda. Det er ikke bra for trafikksikkerheten. Dårlig fottøy gir liten kontakt med pedalene og kan henge fast i gulvmattene, sier Ingunn Handagard, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Mange tenker nok ikke over skovalget når de setter seg inn i en bil eller tenker, men dårlig fottøy kan henge fast i gulvmattene – slik at skoen ikke følger med fra gass til brems i det øyeblikket det skjer noe. (Foto: NAF)

Fottøy som gjør at du ikke har en konstant, trygg og rask kontakt med pedalene svekker dine egenskaper som sjåfør og kan få store konsekvenser. I det øyeblikket det skjer noe er det viktig at skoen følger med fra gass til brems - om skoen ikke gjør det, kan den henge fast i gulvmattene eller pedalene.

- Vi oppfordrer alle til å ha ett par gode sko liggende bak i bilen og bytte til disse, sier Handagard.

Hun råder alle til å bruke sunn fornuft og tenke seg om før de setter seg bak rattet. Det å skifte sko tar bare noen få sekunder, noe alle bør ta seg tid til før de starter motoren. Det er heller ikke noe godt alternativ å kjøre barbent. Selv en liten stein kan utløse refleksen hvor du trekker til deg foten, i stedet for å trykke den normalt ned.

- Gode kjøresko er flate, har elastisk såle og sitter tett og godt rundt foten, avslutter Ingunn Handagard.