NAF

Ikke dropp service på bilen – det kan koste dyrt

Del

Det er viktig å følge serviceprogrammet til bilen når den er innenfor garantitiden. - Å droppe servicen kan fort koste mer enn det smaker. I verste fall kan du miste muligheten til å bruke garantien på eventuelle feil på bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Mange verksteder har åpent og har innført smitteverntiltak sånn at de kan ta i mot verkstedkunder som normalt. (Foto: NAF)
Mange verksteder har åpent og har innført smitteverntiltak sånn at de kan ta i mot verkstedkunder som normalt. (Foto: NAF)

I Norge har vi gode forbrukerrettigheter. Nye biler har garantier på mellom 5 og 7 år eller mellom 100 000 og 200 000 kjørte kilometer, avhengig av hvilket bilmerke du har. For at garantien skal gjelde har du som bileier noen forpliktelser, blant annet til å følge serviceintervallene.

- Serviceprogrammet er viktig å følge for å beholde dine rettigheter om det oppstår feil, sier Sødal.

Det er ikke slik at bilen havarerer om du går over tiden for service. Bilene tåler det, men det kan altså bli verre for dine rettigheter.

- Det er dessverre ikke sikkert at din reklamasjonssak tåler en utsettelse av servicen i en måned eller to, advarer NAF-rådgiveren.

I disse tider med spesielle tilstander er bilverkstedene regnet som en samfunnskritisk funksjon. Så mange har åpent og har innført smitteverntiltak sånn at de kan ta i mot verkstedkunder som normalt.

- Er du frisk og bilen din skal ha service, er vårt råd at du tar bilen på verksted og får gjennomført servicen, avslutter Nils Sødal.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Mange verksteder har åpent og har innført smitteverntiltak sånn at de kan ta i mot verkstedkunder som normalt. (Foto: NAF)
Mange verksteder har åpent og har innført smitteverntiltak sånn at de kan ta i mot verkstedkunder som normalt. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

NAF gjennomfører verdens største elbiltest: - Viktig at folk vet hva de får når de kjøper elbil24.1.2022 07:00:00 CET | Pressemelding

Seks av ti sier informasjon om rekkevidde på vinteren er viktig når de skal kjøpe elbil. – NAF mener folk må få god og realistisk informasjon om elbiler. Derfor gjennomfører vi verdens største og viktigste elbiltest. Ingen annen test vil gi et så realistisk bilde av faktisk rekkevidde og hvilke biler som takler vinterforhold best, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom