Ikke dropp service på bilen – det kan koste dyrt

Det er viktig å følge serviceprogrammet til bilen når den er innenfor garantitiden. - Å droppe servicen kan fort koste mer enn det smaker. I verste fall kan du miste muligheten til å bruke garantien på eventuelle feil på bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Mange verksteder har åpent og har innført smitteverntiltak sånn at de kan ta i mot verkstedkunder som normalt. (Foto: NAF)

I Norge har vi gode forbrukerrettigheter. Nye biler har garantier på mellom 5 og 7 år eller mellom 100 000 og 200 000 kjørte kilometer, avhengig av hvilket bilmerke du har. For at garantien skal gjelde har du som bileier noen forpliktelser, blant annet til å følge serviceintervallene.

- Serviceprogrammet er viktig å følge for å beholde dine rettigheter om det oppstår feil, sier Sødal.

Det er ikke slik at bilen havarerer om du går over tiden for service. Bilene tåler det, men det kan altså bli verre for dine rettigheter.

- Det er dessverre ikke sikkert at din reklamasjonssak tåler en utsettelse av servicen i en måned eller to, advarer NAF-rådgiveren.

I disse tider med spesielle tilstander er bilverkstedene regnet som en samfunnskritisk funksjon. Så mange har åpent og har innført smitteverntiltak sånn at de kan ta i mot verkstedkunder som normalt.

- Er du frisk og bilen din skal ha service, er vårt råd at du tar bilen på verksted og får gjennomført servicen, avslutter Nils Sødal.