Ikke bestill ferieturen til Europa helt ennå!

Regjeringen viderefører reiserådene, men varsler åpning til flere land i Europa 15. juli. Forsikringsselskapet Fremtind ber kundene vente med å bestille reiser.

Selv om regjeringen nå planlegger for å åpne opp for områder i Europa med lav smittespredning, er landene fortsatt ikke fjernet fra UDs reiseråd.

- Det vil si at øker smitten i et område, og UD bestemmer seg for å ikke heve reiserådet dit likevel, så får du ikke igjen avbestilling av reise på forsikring. Dette er fordi du har bestilt billetter mens det fortsatt var et reiseråd til landet, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Mister mulighet til avbestilling

Situasjonen knyttet til Covid-19 er uforutsigbar. Selv om du tenker at det vil bli trygt å reise på høst- eller vinterferie til Spania eller andre land, så vil altså ikke reiseforsikringen dekke avbestilling og reiseforsikringen dekker heller ikke koronarelaterte hendelser.

- Vi fraråder våre kunder å reise til land med reiseråd, da det kan være mange restriksjoner, mangel på medisinsk hjelp og vi kan ikke garantere for tryggheten. Skulle de likevel reise, vil reiseforsikringen dekke ordinære hendelser som ikke har med korona å gjøre, sier Nielsen.

For mer informasjon om UDs reiseråd, se regjeringen.no.