Ikke 20 i stil til idrettens holdninger til likestilling
Av Karina Storeng Ikhsani og Aisha Iqbal, Rambøll Management Consulting
«Det her har vi pratet om til den store gullmedaljen, men det skjer ingenting», uttalte landslagstrener i skihopp Christian Meyer, da han fikk spørsmål om bruk av poengskalaen. Hoppsjef Clas Brede Bråthen mener dommerstanden må skjerpe seg.
Så hvorfor er den tilsynelatende lille forskjellen på karakterene 19 og 19,5 så viktig?
La oss forklare.
Det er ikke kvinnene som er problemet
Idrett er en av de viktigste samfunnsarenaene vi har i Norge, og nesten alle barn er innom idretten i løpet av oppveksten. Sammen med skolen er idretten kanskje den største inkluderingsarenaen. Likevel fortsetter forskjellene å eksistere.
Da dommersjef i skihopp, Ole Walseth, fikk spørsmål om hva kvinnene mangler som gjør at de ikke når toppen, mente han at det er «fryktelig vanskelig å svare på». Det har han rett i, det er fryktelig vanskelig å si hvorfor kvinnene ikke når opp. Men en ting vet vi: Det er ikke kvinnene som er problemet, det er de strukturelle forskjellene.
Vi finner ulik fordeling av økonomiske ressurser til lag og konkurranser, ulik lønn, ulike forventinger og standarder, ulike treningsmuligheter og ulik mediedekning. Alt dette i jenters disfavør og det knyttes til holdninger og stereotypier om hva jenter og gutter kan og bør gjøre.
Så hvorfor er saken om hoppkarakterene så viktig? Jo, fordi det illustrerer det vi finner i rapporten om kvinnelige idrettsutøvere: At de blir betraktet, behandlet og omtalt på en annen måte enn mannlige utøvere. Det viser at det er først når noen påpeker at det er på tide med endring at noe faktisk endrer seg. Kun dager etter karakterbruken ble kritisert, fikk tyske Katharina Althaus tildelt sesongens første 19,5 fra ikke bare én, men to dommere da hun vant gull i VM. Var det fordi hun plutselig hoppet bedre?
Hvorfor tillater vi oss å være ignorante?
Holdninger endrer seg når forskjellsbehandling og strukturell diskriminering synliggjøres. Vi reproduserer holdninger og stereotypier helt til noen eller noe får oss til å revurdere egen atferd.
Det er viktig å påpeke at det finnes mange initiativer for å fremme likestilling i norsk idrett, inkludert tiltak som skal bidra til holdningsendring. Eksemplene vi finner på tiltak for å øke deltakelse av kvinner som utøvere i mannsdominerte idretter, eller som trenere og ledere, er ofte kampanjer, ledernettverk og mentorordninger. Selv om tiltakene også har et holdningsendrende fokus, er det ofte rollemodellfokuset som trumfer.
Rollemodeller kan være med på å sette likestilling på dagsorden. Likevel setter vi spørsmålstegn ved tiltakenes karakter, da de fleste tiltak for kjønnsbalanse og likestilling i idretten i bunn og grunn handler om å lære opp jenter til å navigere i en mannsdominert idrettsverden.
Igjen repeterer vi poenget over: Problemet er ikke at jentene ikke er motiverte eller dyktige nok, eller at de trenger en mentor for å heve ambisjoner. Problemet bunner i strukturer som ikke tillater jenter å gjøre suksess når de bare er seg selv.
Når jentene drar fra på andre arenaer, som i skolen eller i arbeidslivet, tas det raskt grep og settes inn store ressurser for å utjevne kjønnsforskjellene. Det skapes et helhetlig fokus med forskning, politikk og følges opp med midler. Men vi makter ikke gjøre det samme for jentene idretten; en arena som kan være like viktig for de som deltar.
Hvem har ansvaret for å endre holdningene?
Hvis vi begynner med å fordele ressurser rettferdig, vil dette vise at jenter verdsettes på lik linje som gutter. Barn i idretten, som enda ikke er opptatt av kjønn og diskriminering, vil oppleve likestilling i praksis. Dette vil være med på å forme fremtidige idrettsutøveres holdninger.
Hvem skal legge til rette for disse strukturelle endringene, rettferdig fordeling av ressurser og til syvende og sist, holdningsendringer?
Vi mener at vi må starte på toppen. Øremerkede midler til likestilling og kjønnsbalanse er et godt virkemiddel. Videre har Norges idrettsforbund og andre organisasjoner et ansvar for å følge opp dette prioriterte området og bruke midlene og kunnskapen fra rapporten til å omsette teori til praksis. Til slutt faller ansvaret på ledere, trenerne, dommerne og de frivillige som jobber med utøvere i alle aldre, til å bevisstgjøre, kompetanseheve og engasjere til endring.
Norske kvinnelige rollemodeller som Sagen, Lundby og Bjørseth er veldig viktige for å forme unge jenters ambisjoner i idretten. Men det er kanskje vel så viktig med mannlige rollemodeller som Meyer og Bråthen, som går i bresjen for endringene som kreves.
Nøkkelord
Kontakter
Terje ElvsaasSenior kommunikasjonsrådgiver og presseansvarligRambøll Norge - Kommunikasjon
Tel:934 80 683terje.elvsaas@ramboll.noKarina Storeng IkhsaniSeniorkonsulentRambøll Management Consulting
Tel:452 32 779karina.storeng.ikhsani@ramboll.comBilder
Lenker
Om Rambøll
Rambøll
Rambøll er en global samfunnsrådgiver innen bygg, transport, vann, miljø, energi og ledelseskonsultering. I Norge har vi 13 kontorer med om lag 1700 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter. Arkitektfirmaet Henning Larsen er en del av Rambøll Gruppen, og er et studio for arkitektur, landskap, urbanisme og interiør, grafikk og lysdesign.
Rambøll ble grunnlagt i Danmark i 1945. Rambølls mer enn 18 000 eksperter skaper inspirerende og bærekraftige løsninger som skal gi rom for vekst og utvikling, og som er til det beste for kunden, sluttbrukeren og samfunnet omkring. Våre tjenester skal resultere i verdier både for oss som lever i dag, og for dem som kommer etter oss.
Rambøll kombinerer lokal erfaring med global kunnskap over hele verden for å skape bærekraftige byer og samfunn. Vi kombinerer vår innsikt og evne til å drive frem positiv forandring og bringer den videre til våre kunder som ideer, som kan realiseres og gjennomføres. Vi kaller det: Bright ideas. Sustainable change.
Rambøll var første norske virksomhet, og første rådgivende ingeniørvirksomhet i verden, som ble sertifisert etter bærekraftsmålene til FN, og er medlem av Skift - Næringslivets klimaledere.
Følg pressemeldinger fra Rambøll
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Rambøll på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Rambøll
Han er ny divisjonsleder for prosjektledelse i Rambøll Bygg21.3.2024 12:41:31 CET | Aktuelt
Henning Karlsen er ansatt som ny divisjonsleder for prosjektledelse i Rambøll Bygg fra 1. april. Han skal styrke og videreutvikle prosjektledermiljøet og prosjektfaget i Rambøll, blant annet for å gjøre virksomheten enda bedre rustet til å gjennomføre flere og større prosjekter for Rambølls nøkkelkunder.
Rambøll-gruppen leverer sterk vekst og rekordinntjening i et utfordrende marked14.3.2024 08:02:32 CET | Pressemelding
Rambøll leverer en rekordhøy årlig omsetning og overskudd, mye takket være vekst i forretningsenhetene Energi og Miljø. Sterke resultater fra Danmark, Storbritannia og USA har også bidratt til rekordresultatet.
Ramboll lanserer åpen tilgang til database for å sammenligne klimagassreduksjon i bygg12.3.2024 11:30:00 CET | Pressemelding
Ramboll CO2mpare, en benchmark-database for klimagassananalyser med over 130 byggeprosjekter fordelt på seks land, gjør det mulig for aktører i byggebransjen og myndigheter å sammenligne og vurdere sine strategier for klimagassreduksjon. Den første internasjonale åpne tilgangsdatabasen av sitt slag ble offisielt lansert på Bygg og Klima Globalt Forum, i Paris, 7. mars.
Riktig rekruttering for mer mangfold8.3.2024 17:59:29 CET | Aktuelt
8. mars er dagen hvor vi gratulerer våre kvinnelige kolleger, markerer og feirer mangfold og likestilling. Likevel har vi kanskje ikke så god grunn til å si oss fornøyd. Rambøll med en kvinneandel på rett over 40 prosent, med store forskjeller innen de ulike fagområdene, vil fortsatt jobbe for å utjevne ulikhetene. Blant annet ved å bli enda bedre på rekruttering.
Arne Birkeland er ny administrerende direktør i Rambøll Norge9.2.2024 09:00:00 CET | Pressemelding
Arne Birkeland er ansatt som ny administrerende direktør i Rambøll Norge, og tiltrer stillingen 1. mars.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom