IKEA vil gjøre ren inneluft tilgjengelig for de mange - lanserer en ny luftrenser

Ren inneluft er avgjørende for både helse og velvære, og IKEA skal gjøre det mulig for de mange menneskene å rense lufta hjemme ved prisgunstige løsninger med god ytelse. Lanseringen av FÖRNUFTIG luftrenser er et steg på denne reisen og den kommer til Norge nå i februar.

«På IKEA mener vi at ren inneluft ikke bør være en luksus for de få, og det er derfor en av våre hovedprioriteringer i utviklingen av FÖRNUFTIG luftrenser var å oppnå en lav pris for både luftrenseren og filtrene,» sier Henrik Telander, produkteier hos IKEA of Sweden.  «I dag er ikke luftrensere et alternativ for de som bor i små rom. Med dette i tankene optimaliserte vi luftrenseren for ca. 10 kvadratmeter, og brukte mindre materiale på en smartere måte, noe som gjorde at vi kunne senke prisen.»

Innendørs luftforurensning er et stort helseproblem som kan forårsake hjertesykdom, slag, luftveissykdom og kreft. Den innendørs forurensningen som forskerne mener kan være mest skadelig for menneskers helse, er partikler (PM). De fineste partiklene utgjør den største risikoen, siden de kan komme inn i blodbanen og skade hjertet og andre organer, inkludert hjernen.

«Det er en generell misforståelse at luftforurensning hovedsakelig skjer utendørs, og at hjemmet vårt er et trygt tilfluktssted. IKEA gjennomførte en undersøkelse av ren luft i 2018 (Clean Air Survey), og fant ut at folk over hele verden undervurderer luftforurensning i hjemmene sine,»  sier Alexandra Audrey Galef, leder for bærekraftsutvikling i IKEA of Sweden.

Veiledningen Ren luft hjemme fra IKEA forteller om mange enkle tiltak som folk kan gjøre for å forbedre luftkvaliteten innendørs. Bruk for eksempel en kjøkkenvifte/ventilator mens du lager mat, rengjør regelmessig for å redusere støv og mugg, og bruk hjelpemidler som renser lufta.

FÖRNUFTIG luftrenser har et forfilter som fjerner store partikler som hår og støv, et filter for partikkelfjerning som fjerner mindre luftbårne partikler som støv og pollen ned til PM2,5 (partikkelstørrelse 2,5 um) og et filter for gassrensing som renser lufta fra forskjellige gassformige forurensende stoffer som VOC og formaldehyd, og reduserer ubehagelig lukt som fra røyking og matlaging. Avhengig av viftehastigheten forbruker den 2,5 W–19 W.

IKEA har i mange år redusert luftforurensning fra egen drift og utfaset kjemikalier for å unngå skadelige virkninger på menneskers helse eller miljøet gjennom hele produktets livssyklus. Et eksempel er formaldehyd, der IKEAs grenseverdi ligger et godt stykke under den europeiske grenseverdien for individuelle trebaserte materialer.

Ingka Group produserte mer fornybar energi enn selskapet brukte i FY2029.1.2021 15:16:04 CETPressemelding

I et utfordrende år hvor hjemmet har vært viktigere enn noensinne, har Ingka Group fokusert på å støtte lokalsamfunnene og partnerne i verdikjeden, og på å nå fram til dem med størst behov i pandemien. Til tross for utfordringene kommer selskapet stadig nærmere bærekraftsmålene samtidig som gode resultater gjør det mulig å investere mer. Ingka Groups nye årssammendrag og bærekraftsrapport viser at selskapet for første gang har produsert mer fornybar energi enn det brukte i driften, samtidig som det fortsetter å bidra til samfunnet.

Etter 70 år med suksess, blar IKEA om til et nytt kapittel7.12.2020 13:00:00 CETPressemelding

IKEA-katalogen har en fenomenal 70-årig historie. Gjennom årene har den blitt en ikonisk og kjær publikasjon, og den har vært en viktig suksessfaktor for at IKEA har kunnet nå og inspirere de mange menneskene over hele verden, med hjeminnredningsløsninger og -produkter. Men tidene forandrer seg. I løpet av de siste årene har IKEA blitt mer digital og tilgjengelig, og tatt til seg nye måter å få kontakt og samhandle med flere mennesker på. Kundenes behov og bruk av media har endret seg, og katalogen har vært mindre i bruk. Derfor har Inter IKEA Systems B.V., den verdensomspennende IKEA-franchisegiveren, bestemt seg for å ta en emosjonell, men rasjonell beslutning om å bla om til et nytt kapittel og ta farvel med IKEA katalogen – og se mot fremtiden med spenning.