IKEA vil gjøre ren inneluft tilgjengelig for de mange - lanserer en ny luftrenser

Ren inneluft er avgjørende for både helse og velvære, og IKEA skal gjøre det mulig for de mange menneskene å rense lufta hjemme ved prisgunstige løsninger med god ytelse. Lanseringen av FÖRNUFTIG luftrenser er et steg på denne reisen og den kommer til Norge nå i februar.

«På IKEA mener vi at ren inneluft ikke bør være en luksus for de få, og det er derfor en av våre hovedprioriteringer i utviklingen av FÖRNUFTIG luftrenser var å oppnå en lav pris for både luftrenseren og filtrene,» sier Henrik Telander, produkteier hos IKEA of Sweden.  «I dag er ikke luftrensere et alternativ for de som bor i små rom. Med dette i tankene optimaliserte vi luftrenseren for ca. 10 kvadratmeter, og brukte mindre materiale på en smartere måte, noe som gjorde at vi kunne senke prisen.»

Innendørs luftforurensning er et stort helseproblem som kan forårsake hjertesykdom, slag, luftveissykdom og kreft. Den innendørs forurensningen som forskerne mener kan være mest skadelig for menneskers helse, er partikler (PM). De fineste partiklene utgjør den største risikoen, siden de kan komme inn i blodbanen og skade hjertet og andre organer, inkludert hjernen.

«Det er en generell misforståelse at luftforurensning hovedsakelig skjer utendørs, og at hjemmet vårt er et trygt tilfluktssted. IKEA gjennomførte en undersøkelse av ren luft i 2018 (Clean Air Survey), og fant ut at folk over hele verden undervurderer luftforurensning i hjemmene sine,»  sier Alexandra Audrey Galef, leder for bærekraftsutvikling i IKEA of Sweden.

Veiledningen Ren luft hjemme fra IKEA forteller om mange enkle tiltak som folk kan gjøre for å forbedre luftkvaliteten innendørs. Bruk for eksempel en kjøkkenvifte/ventilator mens du lager mat, rengjør regelmessig for å redusere støv og mugg, og bruk hjelpemidler som renser lufta.

FÖRNUFTIG luftrenser har et forfilter som fjerner store partikler som hår og støv, et filter for partikkelfjerning som fjerner mindre luftbårne partikler som støv og pollen ned til PM2,5 (partikkelstørrelse 2,5 um) og et filter for gassrensing som renser lufta fra forskjellige gassformige forurensende stoffer som VOC og formaldehyd, og reduserer ubehagelig lukt som fra røyking og matlaging. Avhengig av viftehastigheten forbruker den 2,5 W–19 W.

IKEA har i mange år redusert luftforurensning fra egen drift og utfaset kjemikalier for å unngå skadelige virkninger på menneskers helse eller miljøet gjennom hele produktets livssyklus. Et eksempel er formaldehyd, der IKEAs grenseverdi ligger et godt stykke under den europeiske grenseverdien for individuelle trebaserte materialer.