IKEA takker medarbeiderne for innsatsen under pandemien med 110 millioner Euro i gave

Ingka Group, den største franchisetakeren av IKEA- konseptet, har kunngjort at de vil gi en gave til alle medarbeidere verden over. Til sammen 110 millioner Euro for å anerkjenne deres ekstraordinære innsats under koronapandemien.

For IKEA Norge betyr dette en samlet utbetaling på rundt 27 millioner kroner, som tilsvarer ca 10 000 kroner per fulltidsmedarbeider før skatt.

–Jeg er imponert og stolt over alt vi har fått til sammen gjennom de siste 18 månedene. Hvordan vi har funnet løsninger og muligheter blant alle utfordringene, sier Carl Aaby, administrerende direktør i IKEA Norge.

–Når vi ser tilbake, ser vi den ekstraordinære innsatsen som er gjort av alle våre medarbeidere som har tilpasset seg for å møte kundenes behov og drømmer i en tid da hjemmet aldri har vært viktigere, fortetter Aaby.

Ingka Group driver IKEA-varehus i 32 markeder, med over 170 000 medarbeidere. Gaven vil bli fordelt mellom disse landene og gjelder alle Ingka-konsernets medarbeidere (IKEA Retail, Ingka Centers og Ingka Investments) som er ansatt fra 31. august 2021 og som fortsatt er ansatt når gaven utbetales i januar 2022. Beløpet som gis per medarbeider i hvert land er basert på landets andel av samlet lønn.

–Vi kunne ikke ha gjort dette uten medarbeidernes mot, engasjement og entreprenørskap, som alle bidro til å oppfylle ambisjonen vår om å gjøre livet hjemme bedre for de mange menneskene, når de trengte det mest, avslutter Aaby

Ingka Group annonserte nylig et sterkt IKEA-varehandelssalg på 37,4 milliarder euro for regnskapsåret 2021, en økning på 6,3% sammenlignet med fjoråret (35,2 milliarder euro i regnskapsåret 2020). Den samlede andelen av nettsalg økte fra 18 % til 30 %, og til tross for utfordringene fra pandemien åpnet selskapet ytterligere 26 nye utsalgssteder. IKEA Norge offentliggjør sitt årsresultat for FY21 (01.09.20-31.08.21) i desember.