IKEA Sørlandet i endring

IKEA Sørlandet har ikke vært lønnsømt de siste årene og varehuset skal omstruktureres. Timer tilsvarende 16 årsverk skal derfor kuttes ved varehuset.

En sterk vilje til å fornye og forbedre oss for å møte kundenes behov, er en av drivkreftene bak IKEAs suksess. IKEA Sørlandet har en høy markedsandel og mange fornøyde kunder – likevel har varehuset gjennom mange år ikke vært lønnsomt.
De siste årene har IKEA Sørlandet gjort mange tiltak for å forbedre profitten og redusere kostnader, men dessverre har ikke dette vært nok. Derfor skal IKEA Sørlandet omstruktureres og det innebærer at vi må redusere bemanningen med cirka 16 årsverk. Samtidig skal IKEA styrke de områdene som sikrer kundene en god handleopplevelse i dag og i morgen.
-De tiltakene vi innfører nå vil ha store konsekvenser for våre medarbeidere og er ikke noe vi tar lett på. Som verdibasert selskap er det viktig for oss å ivareta hver enkelt medarbeider på best mulig måte gjennom hele prosessen og et godt samarbeid med tillitsvalgte og vernetjenesten er helt sentralt for å få til dette. Det er derfor vår viktigste prioritering fremover, sier varehussjef Beate Grov Hagen.
-Selv om dette har vært en vanskelig avgjørelse, mener vi omstruktureringen er nødvendig for å ivareta flest mulig arbeidsplasser på lang sikt, tilpasse oss kundenes behov og sikre bærekraftig drift for IKEA Sørlandet, sier administrerende direktør i IKEA Clare Rodgers.

Endringene vil tre i kraft fra 1. januar 2021.

Pressevakt

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 915 02 340.

994 84 950pressesenter@ikea.com

Solide resultater i et år hvor hjemmet har vært viktigere enn noensinne20.11.2020 13:03:08 CETPressemelding

IKEA Norge annonserte i dag et sterkt resultat for regnskapsåret 2020 (1. september 2019 – 31. august 2020). 5.3% vekst sammenlignet med fjoråret, og et driftsresultat på 445 mNOK, til tross for økonomiske og samfunnsmessige utfordringer skapt av Korona-pandemien. Dette er andre året på rad at IKEA leverer gode resultater, og det tyder på at endringen selskapet begynte på i 2018, for å bli mer tilgjengelig, mer bærekraftig og rimeligere, er den riktige veien å gå.

IKEA introduserer en plantebolle for kjøttelskere – et mer bærekraftig alternativ til den ikoniske IKEA-kjøttbollen9.10.2020 16:30:44 CESTPressemelding

Plantebollen som har betraktelig lavere klimaavtrykk enn kjøttbollen, har blitt laget med ett hovedformål – å gjenskape kjøttbollen uten kjøtt. Med ingredienser som erteprotein, havre, epler og poteter har vi arbeidet hardt for å gjenskape dette kjente, klassiske IKEA-produktet for å tilby et mer bærekraftig alternativ til de mange kjøttbolleelskerne, uten å gå på kompromiss med smaken eller teksturen.