IKEA slår seg sammen med Swedish House Mafia

IKEA går sammen med den svenske elektroniske musikkgruppa, Swedish House Mafia, for å utforske temaet musikk og kreativitet i hjemmet. Kolleksjonen er planlagt å lanseres i september 2022.

Musikk har en viktig rolle i hjemmet, uansett om du produserer, spiller eller hører på. Musikken er et samlingspunkt og et middel til å øke kreativiteten, frigjøre stress og få folk til å føle seg hjemme.

Flere og flere mennesker lager musikk hjemme, og for mange musikkelskere er hjemmet ofte stedet der de begynner å utforske kreativiteten. Utfordringen er at et hjem ofte blir bygget og designet for å matche helt andre behov enn de du har som musikkfan eller -skaper.

På IKEA er vi opptatt av å finne en løsning på problemene mange musikkfans står overfor. Derfor slår vi oss sammen med Swedish House Mafia, en av de mest suksessrike artistene i den elektroniske musikkindustrien med sterk bakgrunn i musikkproduksjon. Sammen ønsker vi å utforske hvordan vi kan gjøre det mulig for de mange musikkskaperne og -elskerne å være mer kreative hjemme.

«Vi gleder oss over å kunngjøre samarbeidet med Swedish House Mafia. Med sin solide kompetanse innen musikkproduksjon, håper vi å kunne  demokratisere kreativitet og musikkproduksjon sammen slik at enda flere mennesker kan være mer kreative hjemme.» Det sier James Futcher, produktdesignleder i IKEA of Sweden.

Den Grammy Award-nominerte trioen Swedish House Mafia, som består av Axwell, Steve Angello og Sebastian Ingrosso, er allment anerkjent som pionerer innen elektronisk musikk, og deres liveshow er legendariske over hele verden.

«Vi ønsket begge å gå ut av komfortsonene å skape noe nytt: et samarbeid mellom skapere av musikk og en ekspert på livet hjemme. Vi ønsket å samarbeide med noen som delte vår visjon om å gjøre det mulig for alle å lage musikk hjemme. Som artister og produsenter forstår vi også viktigheten av et hjemmestudiooppsett og behovene og utfordringene til mange kommende artister og kreatører hjemme», sier Swedish House Mafia.

Kolleksjonen planlegges lansert september 2022 og består av hjeminnredningsløsninger designet for å gjøre det lettere å komme inn i en kreativ flyt for å produsere, spille og lytte til musikk hjemme.

«Vi ønsker å utforske hvordan IKEA sammen med Swedish House Mafia kan gjøre hverdagen enklere for mange mennesker som lytter til og lager musikk. Denne kolleksjonen vil gjøre det mulig for folk å lage det perfekte hjemmestudioet til en rimelig pris», sier James Futcher.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 392 IKEA-varehus, inklusive alle norske varehus, i 32 land i verden. Sist år hadde disse varehusene 657 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 4,3 milliarder ganger. I Norge hadde våre varehus over 8,4 millioner besøkende, mens IKEA.no hadde over 49 millioner som var innom.

I Norge har IKEA sju varehus; i Oslo (Furuset), Asker (Slependen), Bergen (Åsane), Stavanger (Forus), Trondheim (Leangen), Lillesand (Sørlandet), på Ringsaker og ett planleggingsstudio midt i Oslo sentrum. IKEA har åtte planleggings- og bestillingspunkter i Haugesund, Arendal, Porsgrunn, Sarpsborg, Drammen, Ski, Akersgata i Oslo sentrum og Majorstuen. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

IKEA kommer til Vinkelgården på Majorstuen i Oslo28.6.2023 12:00:19 CEST | Pressemelding

Det er med stor glede vi annonserer at vi i løpet av høsten 2023 åpner et planleggings- og bestillingspunkt i den tradisjonsrike Vinkelgården på Majorstuen. Vi overtar DNBs lokaler på bakkeplan, men DNB skal fortsatt ha rådgivningskontor i andre etasje. Dette blir IKEAs åttende planleggings- og bestillingspunkt i Norge, og det sjette på Østlandet. IKEA Majorstuen blir på om lag 270 kvadratmeter, og kunder vil kunne se, ta og føle på sortimentet vårt – og få hjelp og veiledning til å tegne, planlegge og bestille alt fra kjøkken til garderobe.