IKEA skal leie ut møbler til bedrifter

IKEA har lansert en utleietjeneste rettet mot bedrifter. Tjenesten gir bedrifter som har behov for midlertidige møbler tilgang til et stort utvalg av møbler, uten å måtte kjøpe.

Tjenesten, som er et pilotprosjekt, er rettet mot bedrifter som trenger midlertidig kontorplass, er i vekst eller trenger noe annet - som møbler til en visningsleilighet.

-Denne tjenesten skal gjøre det enklere enn å eie, og være mer fleksibel enn å kjøpe. Når du utvider eller starter ett nytt selskap har du andre ting å tenke på, og andre ting å bruke penger på enn kontormøbler. Vi hjelper til med alt du trenger, og leier ut hele sortimentet vårt, unntatt det som må monteres på vegg eller som er til engangsbruk, forteller Eja Tuominen kommersiell direktør i IKEA.

Møbelutleie til bedrifter har minimum leieavtale på 12 måneder. IKEA sørger for forslag til møbleringsplan, levering, montering og en enkel månedlig betaling. Når utleieavtalen er ferdig vil IKEA ta tilbake møblene, reparere og bruke på nytt, enten i ny leieavtale eller for salg i Gjenbruksbutikken på IKEA. Alt skal gjenbrukes.

100% sirkulære innen 2030

Denne tjenesten er et av mange steg for IKEA å bli klimanøytrale og 100% sirkulære innen 2030.

-Vi vet at mange bedrifter har skiftene behov, de vokser eller krymper og flytter kontorer. Det er krevende å møblere kontorer for bedrifter som stadig er i endring, og særlig om man ønsker å være bærekraftige og ikke kaste fullt brukbare møbler. Dette kan være en løsning for dem til å ta ett mer bærekraftig valg, sier Eja Tuominen

Pilotperioden er ferdig i november 2021. Om pilotperioden blir vellykket, så vil IKEA videreutvikle tjenesten til å også kunne brukes av privatpersoner.

Les mer her: Møbelutleie - IKEA

IKEA Art Event-kolleksjonen 2021 utforsker den beste måten å kombinere kunst og funksjon på16.3.2021 18:00:00 CET | Pressemelding

Kan en funksjonell og hverdagslig ting være kunst? IKEA lanserer IKEA Art Event-kolleksjonen 2021 med sikte på å utforske krysningspunktet mellom kunst og funksjon. For denne kolleksjonen på 10 arbeider som kun vil være i salg i en begrenset periode, har IKEA samarbeidet med noen av nåtidens mest aktuelle kunstnerne; Daniel Arsham, Gelchop, Humans siden 1982, Sabine Marcelis og Stefan Marx. Kolleksjonen vil være tilgjengelig i IKEA-varehus verden over og på nettet fra april 2021.