IKEA skal fjerne ikke-oppladbare alkaliske batterier innen 2021

For å inspirere og gjøre det mulig for folk å leve sunnere og mer bærekraftig hjemme, skal alle ikke-oppladbare alkaliske batterier fjernes fra det globale sortimentet til IKEA innen oktober 2021.

IKEA ønsker med dette å inspirere forbrukere som bruker mange batterier til å bytte til oppladbare batterier. Regelmessig bruk over tid gjør at forbrukerne sparer penger og reduserer avfall.

Flere aktuelle studier studier med komparative livsløpanalyser av batterier viser at miljøpåvirkningen fra alkaliske batterier er høyere sammenlignet med oppladbare nikkel-metallhydridbatterier (NiMH) når de brukes i vanlig husholdningsutstyr som har høyt energiforbruk og derfor lades ofte – som f.eks. leker, lommelykter, bærbare høyttalere eller kameraer.

Allerede etter ti ladinger av et oppladbart NiHM-batteri, f.eks. LADDA-serien som vi selger på varehusene våre, er drivhusgassutslippene lavere sammenlignet med å bruke alkaliske batterier for å oppnå samme mengde energi. Når vi har nådd omtrent 50 ladinger, er den totale innvirkningen på miljøet fra NiMH-batterier lik eller mindre enn innvirkningen fra å bruke alkaliske batterier.

«Forbrukere som trenger batterier ofte kan dra fordeler av å bytte ut alkaliske batterier med oppladbare batterier. De kan spare mye – både for miljøet og for lommeboka. IKEA solgte ca. 300 millioner alkaliske batterier i fjor, så vi ser et stort potensial i å inspirere kundene våre til å adoptere ny adferd og bruke oppladbare batterier til fulle,» sier Clare Rodgers administrerende direktør for IKEA Norge.

Fra 1. september 2018 til 1. september 2019 solgte IKEA ca. 300 millioner alkaliske batterier verden over. Beregninger tyder på at hvis alle IKEA-kunder rent hypotetisk byttet fra ALKALISK-batterier til LADDA oppladbare batterier, og brukte dem til energikrevende utstyr og ladet dem 50 ganger, så ville den globale avfallsreduksjonen bli på så mye som 5 000 tonn årlig. Siden ett LADDA-batteri kan lades opptil 500 ganger, har det potensial til å redusere enda mer avfall.

Vi har forpliktet oss til å gjøre dette i alle land der vi har varehus, og det gjelder ALKALISK-serien med ulike batterier. På nåværende tidspunkt beholder vi litium-ion-knappecellebatteriet PLATTBOJ, fordi noen elektriske produkter som selges på IKEA i dag trenger knappecellebatterier for å fungere.

Kilder – studier som sammenligner livsløpet til alkaliske batterier og oppladbare NiMH-batterier:

• Dolci, G., Tua, C., Grosso, M. and Rigamonti, L., 2016. Life cycle assessment of consumption choices: a comparison between disposable and rechargeable household batteries. The International Journal of Life Cycle Assessment, 21(12), pp.1691-1705.
  • Mahmud, M.A., Huda, N., Farjana, S.H. and Lang, C., 2019. Comparative life cycle environmental impact analysis of lithium-ion (LiIo) and nickel-metal hydride (NiMH) batteries. Batteries, 5(1), p.22.
  • Parsons, D., 2007. The environmental impact of disposable versus re-chargeable batteries for consumer use. The International Journal of Life Cycle Assessment, 12(3), p.197.
  • Menet, J.L. and Gruescu, I.C., november 2013. Comparative Life Cycle Assessment Of Alcaline Cells And Ni-Mh Rechargeable Batteries

IKEA introduserer en plantebolle for kjøttelskere – et mer bærekraftig alternativ til den ikoniske IKEA-kjøttbollen9.10.2020 16:30:44 CESTPressemelding

Plantebollen som har betraktelig lavere klimaavtrykk enn kjøttbollen, har blitt laget med ett hovedformål – å gjenskape kjøttbollen uten kjøtt. Med ingredienser som erteprotein, havre, epler og poteter har vi arbeidet hardt for å gjenskape dette kjente, klassiske IKEA-produktet for å tilby et mer bærekraftig alternativ til de mange kjøttbolleelskerne, uten å gå på kompromiss med smaken eller teksturen.

IKEA + LEGO27.8.2020 09:00:00 CESTPressemelding

Lek, vis frem og lek litt til: IKEA® og LEGO Group introduserer BYGGLEK – en kreativ løsning som handler om både lek og oppbevaring. IKEA of Sweden AB og LEGO Group avdekker i dag det etterlengtede utfallet av samarbeidet. De to selskapene har slått seg sammen for å skape en leken oppbevaringsløsning som heter BYGGLEK. Den nye BYGGLEK tar sikte på å oppmuntre til lek og gjøre oppbevaring mer moro i hjemmet, og består av en rekke bokser med LEGO®-knotter og et spesielt sett av LEGO®-klosser. BYGGLEK-kolleksjonen blir solgt på IKEA-varehus og IKEA.no fra 6. oktober.