IKEA skal fase ut plast fra emballasje innen 2028
I tråd med forpliktelsen om å bli klimapositive innen 2030, vil IKEA fase ut plast fra emballasje. Utfasingen vil skje stegvis. Vi starter med alle nye produkter som vil kutte plast i emballasjen innen 2025, og så vil eksisterende varesortiment kutte plast i emballasjen innen 2028.

Målet er å redusere plastavfall og å være i føresete for å utvikle emballasjeløsninger der kun fornybare og resirkulerte materialer brukes.
Emballasje er en nøkkelkomponent i vår forretningsmodell og er blant annet viktig for at IKEA kan ha rimlige priser. For å bekjempe plastavfall og forurensning har IKEA allerede redusert mengden plast som brukes i emballasjen betydelig. I dag er mindre enn 10% av det totale volumet av emballasjemateriale, som brukes årlig av IKEA, plast.
– Utfasing av plast i emballasje er det neste store steget på vår reise for å gjøre emballasjeløsninger mer bærekraftige, og for å redusere plastforurensning og utvikle emballasje fra fornybare og resirkulerte materialer. Skiftet vil skje gradvis i løpet av de kommende årene, og vi vil hovedsakelig fokusere på papir, da det både er resirkulerbart, fornybart og vanlig å resirkulere i hele verden, sier Erik Olsen, Packaging &Identification Manager i IKEA Of Sweden.
På årsbasis bruker IKEA over en milliard euro på ca. 920 000 tonn emballasje. Når vi nå beveger oss bort fra plast vil det kreve nye løsninger og tett samarbeid med produktutviklingsteam og IKEA-leverandører over hele verden. Plastemballasje kan forbli i enkelte deler av vårt matsortimentet der det er nødvendig for å sikre kvalitets- og mattrygghetsstandarder, i så fall vil plasten komme fornybare eller resirkulerte kilder.
– Å tenke utenfor boksen er en del av IKEAs dna, og emballasje er på ingen måte et unntak i den forbindelse. Å bevege seg bort fra plast vil uten tvil være en utfordrende oppgave i årene som kommer. Vi håper å stimulere til innovasjon og vi vil bruke vår størrelse og rekkevidde til å ha en positiv innvirkning på hele varehandelen og hele vår forsyningskjede, sier Maja Kjellberg, leder for emballasjeutvikling i IKEA of Sweden.
Nøkkelord
Bilder
Om IKEA
IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 422 IKEA-varehus i 50 land i verden. 374 av disse, inklusive alle norske varehus, er en del av Ingka-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 839 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,6 milliarder ganger.I Norge hadde våre varehus over 10 millioner besøk og IKEA.no hadde over 44 millioner besøk.
I Norge har IKEA sju varehus; i Oslo (Furuset), Asker (Slependen), Bergen (Åsane), Stavanger (Forus), Trondheim (Leangen), Lillesand (Sørlandet), på Ringsaker og ett planleggingsstudio midt i Oslo sentrum. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.
Følg pressemeldinger fra IKEA
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra IKEA
IKEA ÅPNER NYE PLANLEGGINSSTUDIOER I EN REKKE NORSKE BYER16.8.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
I løpet av høsten og vinteren skal IKEA etablere flere nye møtepunkter, for å bli mer tilgjengelige for kundene. De første planleggingsstudioene kommer til Porsgrunn, Arendal, Sarpsborg og Haugesund.
Oslo kommune + IKEA tester nye gjenbruksløsninger12.8.2022 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nå har Oslos innbyggere fått et nytt alternativ for å levere brukbare IKEA-møbler på Haraldrud gjenbruksstasjon. En egen container er nemlig dedikert til IKEA-møbler!
IKEA lanserer nye produkter i samarbeid med Ilse Crawford6.7.2022 10:06:06 CEST | Pressemelding
I september kommer IKEA med mange spennende nyheter til hjemmet. Med over 60 nye produkter finnes det noe for enhver smak. Et av lanseringens høydepunkter er en kjøkkenkolleksjon fra den anerkjente designeren Ilse Crawford.
Velkommen «Home Pride Home»9.6.2022 09:00:00 CEST | Pressemelding
IKEAs visjon er å skape en bedre hverdag for de mange menneskene, og vi mener at alle har rett til et sted de kan kalle hjem - det er mer enn bare fire vegger eller et tak over hodet. Det er også et sted for trygghet, tilhørighet og aksept. I mange hjem over hele landet finnes det bilder eller skilt med teksten «Home Sweet Home», og hva er vel mer naturlig enn å lage en ny vri på det velkjente uttrykket?
IKEAs nye navnekatalog er her8.6.2022 14:07:34 CEST | Pressemelding
I etterkant av pandemien har vi sett både mangel på råvarer og utfordringer med leveringstider, men i Norge er det i det minste ingen mangel på barn. Nå vil IKEA hjelpe nybakte foreldre med å finne navn til barnet sitt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom