IKEA satser stort på sosiale entreprenører - sikter mot 95 000 arbeidsplasser innen 2025

IKEA har samarbeidet med sosiale virksomheter siden 2012, og til dags dato har initiativet skapt arbeid for mer enn 30 000 personer. Håndlagde kolleksjoner og produkter produsert i samarbeid med sosiale bedrifter selges i IKEA-varehus verden over. Nå er målet å nå 95 000 arbeidsplasser for sosiale entreprenørskapsvirksomheter innen 2025.

I flere år har IKEA jobbet med sosiale entreprenører for å skape en bedre hverdag gjennom langsiktige jobbmuligheter, og levebrød for folk som trenger det mest. Virksomhetene produserer unike håndlagde produkter som gir økonomisk uavhengighet, og nye muligheter for utsatte grupper og kvinner i sårbare samfunn. Inntekt gjennom entreprenørskap har en positiv effekt på nesten 150 000 familiemedlemmer av håndverkerne.

For å kunne skape en bedre hverdag for de mange menneskene, vil IKEA utvide entreprenør-samarbeidene og har som mål å øke antall arbeidsplasser fra dagens 30 000 til 95 000 innen 2025.

«Jeg er veldig stolt over det vi har oppnådd, men jeg vet at vi kan gjøre mye mer. Vi har bygd sterke forretningsforhold med partnerne våre gjennom mange år, og nå er vi glade for å ønske noen flere veletablerte sosiale virksomheter velkommen. Sammen skal vi oppskalere sosial entreprenør-virksomheten.»  Vaishali Misra, Business Leader, IKEA Social Entrepreneurs Initiative.

IKEA vil utvide virksomhetene sammen med eksisterende partnere som har mye kunnskap og kompetanse rundt design, produksjon og arbeidsmiljø. Vi vil også starte samarbeid med nye partnere. Som et resultat vil det bli skapt flere jobber, og IKEA vil øke tilbudet av håndlagde produkter med unike design og god kvalitet, som vil bli solgt verden over.

«Det er et samarbeid som går ut på inspirasjon, kunnskapsdeling og utveksling av kompetanse. De sosiale entreprenørene skaper et mangfoldig og unikt produkttilbud. IKEA bruker nettverket sitt til å gi virksomhetene rimelige råmaterialer av høy kvalitet, og ved å gjøre dette kan vi også inspirer andre aktører til å gjøre det samme. Det er hva jeg kaller påvirkning!» sier Vaishali Misra

IKEA samarbeider også med flere lokale sosiale entreprenører. I Norge samarbeider vi med Sisters in Business som har systuer både på Furuset og Slependen.

Les mer her: IKEA Today