IKEA reiser «progresjonsflagget» under Pride

For å støtte kampen mot homofobi, transfobi og bifobi skal alle varehus flagge med «progresjonsflagget» under Pride.

Å gjøre reelle fremskritt mot likeverd og likestilling er vanskelig, og det krever arbeid, mot og kreativitet. Selv om vi allerede har kommet langt, må det gjøres større fremskritt for å hindre homofobi, transfobi og bifobi i vårt samfunn. Ikke bare av andre, men av oss alle.

Ved å reise «progresjonsflagget» (Progress Flag) ønsker IKEA å anerkjenne behovet for å inkludere alle identitetene i LHBT + samfunnet. Flagget ble designet av kunstneren Daniel Quasar i 2018. For å illustrere mer inkludering har flagget svarte og brune striper for å representere LHBT+-farget samfunn, samt rosa, lyseblått og hvitt for å representere transkjønnsstolthet.

- Vi vet at det fortsatt må gjøres betydlige framskritt før alle personer i LHBT+-miljøer behandles likt og inkluderes i samfunnet i alle våre markeder. IKEA er et humanistisk og verdiledet selskap, og vi støtter våre LHBT+-medarbeideres rett til å være seg selv, derfor flagger vi med progresjonsflagget på alle varehus under Pride i år, sier Clare Rodgers administrerende direktør i IKEA.

Bli en sterkere LHBT+-alliert

IKEA oppfordrer alle under Pride å si ifra hvis du hører diskriminerende språk og å støtte lokale LHBT+-organisasjoner. Kjøper du vår regnbuepose STORSTOMMA går hele overskuddet til Foreningen FRI. IKEA forplikter seg til å skape en inkluderende arbeidsplass for alle uansett kjønn, seksuell orientering, etnisitet, rase, nasjonalitet eller funksjonshemming.

Foreningen FRI arbeider for likestilling og mot diskriminering av personer som bryter med normer for kjønn og seksualitet i Norge og i resten av verden.

- I kampen for et mer rettferdig samfunn er vi avhengig av tydelige allierte som står sammen med oss og som arbeider med inkludering og mangfold på alle måter året gjennom - ikke bare under Pride. Vi er glade for å se ansvaret IKEA tar som arbeidsgiver, gjennom konkret og kontinuerlig fokus på kompetanseheving og arbeid med verdier også i deler av verden hvor skeives rettigheter ikke er en selvfølge, sier Inge Alexander Gjestvang leder i FRI.

Her er for eksempel noen markeder der LHBT+-fremgang har blitt gjort det siste året:

• IKEA i Serbia støtter ventende lovgivning som anerkjenner samme kjønn-foreninger
  • IKEA Australia har spesifikke kjønnsnøytrale toaletter for å hjelpe medarbeidere og kunder med å føle seg trygge og akseptert.
  • IKEA i Ungarn har meldt seg på et sivilt initiativ til forsvar for likekjønnet foreldreskap.
  • IKEA USA fikk full score fra Human Rights Campaign Foundations indeks over LHBT+-vennlige arbeidsplasser.
  • IKEA i Ungarn, Slovakia og Tsjekkia fremmet LHBT+-rettigheter med STORSTOMMA regnbuepose som ble utsolgt i alle tre landene og under Pride gikk inntektene gikk til lokale organisasjoner.
  • IKEA Frankrike signerte et partnerskap med L'Autre Cercle, en ideell organisasjon som fremmer LHBT+-inkludering på arbeidsplassen

Her er også noen eksempler Ingka Group har gjort på globalt nivå de siste årene:

• Vi lanserte «Transgender Inclusion Toolkit» for ledere som inkluderer en global retningslinje for å skape en trans-inkluderende arbeidsplass.
  • Vi har en global LHBT+-inkluderingsplan som sikrer at IKEA skaper en arbeidsplass som inkluderer mennesker med alle seksuelle orienteringer og kjønnsidentiteter.
  • Vi fortsetter å tilby opplæring for våre medarbeidere om inkludering, ubevisste fordommer og utfordringer LHBT+ miljøene møter.
  • Vi er stolte medlemmer av «Open for Business», en koalisjon av bedrifter som jobber for å fremme inkludering av LHBT+ rettigheter.
  • Vi har solgt over 3,5 millioner STORSTOMMA regnbueposer i 26 land siden 2019. Overskuddet går til LHBT+ organisasjoner og i Norge går hele overskuddet til organisasjonen FRI.
  • I 2020 forpliktet vi oss til ett globalt mål om likestilling, som inkluderer økende etnisk, rasemessig og nasjonalt mangfold på alle ledernivåer i 30 land, innen 2024