IKEA redder egne møbler!

IKEA skal innen 2030 bidra til et lavutslippssamfunn ved å strekke seg etter null avfall, bli 100% sirkulære og klimapositive. Samtidig kastes det hver dag IKEA-møbler som er helt fine eller bare mangler en reservedel.

Et problem, sier du? Helt enig sier vi, og vi har derfor dratt på «dumpster diving» for å redde møbler fra å bli søppel.

«The Trash Collection» består av ulike møbler som IKEA har funnet på gjenbruksstasjoner, dumpet i skogen eller forlatt langs veien. Noen av møblene trengte bare en god vask, andre bare en reservedel for å bli så gode som nye. Akkurat nå står de på utstilling i IKEAs varehus, men i august skal de få en ny eier via Gjenbruksbutikken.

- Med denne kolleksjonen ønsker IKEA å vise noen alternativer til å kaste møbler. Med enkle grep kan møblene fikses så man har glede av dem i lang tid fremover, og reservedelene får du gratis av oss. Om du likevel er ferdig med å bruke det, kan du selge det tilbake til oss. Det er bra for både deg, neste eier og planeten, sier Siri Norhagen, leder for bærekraft i IKEA.

«The Trash Collection» er en del av en større kampanje for å rette søkelyset mot at det kastes altfor mange møbler i dag, og spiller videre på allerede eksisterende tilbud hos IKEA, hvor kundene kan selge sine brukte møbler tilbake til IKEA eller få levert nødvendige reservedeler hjem i postkassen, kostnadsfritt.

Møblene i kolleksjonen vil bli solgt videre i Gjenbruksbutikken på lik linje som de andre gjenbruksmøblene hos IKEA, for å gjøre et poeng ut av at det noen anser som søppel kan ha en verdi for andre. Hvor slitt møbelet er reflekteres naturligvis i prisen.