IKEA og Marimekko i nytt samarbeid

IKEA og Marimekko går sammen for å lage en kolleksjon inspirert av badstukulturen som har dype røtter i den nordiske livsstilen. Lanseringen av kolleksjonen er planlagt mars 2023.

Badstue er en kjær aktivitet for mange som bor i Norden. For finnene er det også en stor del av rekreasjonen. I 2020 la UNESCO til finsk badstuekultur på sin representantliste over menneskehetens immaterielle kulturarv. IKEA og Marimekko vil fordype seg i badstuens ritualer og lage en unik kolleksjon basert på essensielle elementer.

–Vi ser på vår nordiske designarv og en grunnleggende del av vår velværekultur. Ved å kombinere Marimekkos lange historie med å lage ikoniske trykk og IKEAs kunnskap om hjeminnredning, ønsker vi å dele elementene i denne kulturen for å bidra til å forbedre og bringe glede til hverdagen til mange mennesker, sier Henrik Most, kreativ leder i IKEA of Sweden .

Kolleksjonen vil være full av glade motsetninger mellom varmt og kaldt, enkelt og dristig, lekent og rolig. Kolleksjonen vil også markere at det er første gang Marimekko designer et eksklusivt trykk med en samarbeidspartner.

–IKEA og Marimekko deler en sterk nordisk arv og en demokratisk tilnærming til design. Begge merkevarene ønsker å bringe hverdagsglede til de mange menneskene. Sammen valgte vi badstuekultur som utgangspunkt for denne kolleksjonen, ikke bare på grunn av Marimekkos finske røtter, men også fordi den reflekterer flere av de positive sidene ved den nordiske livsstilen – en badstue er et sted å slappe av, nyte og være helt deg selv, sier Rebekka Bay, kreativ direktør i Marimekko.

Kolleksjonen er planlagt lansert i mars 2023 i alle IKEA varehus over hele verden. Flere detaljer om kolleksjonen vil bli delt på et senere tidspunkt.