IKEA Norge leverer gode resultater i en vanskelig tid

IKEA Norge annonserte i dag resultatet for regnskapsåret 2022 (1. september 2020 – 31. august 2021) med driftsinntekter på 8 490 millioner NOK. Dette er vi godt fornøyd med sett i lys av et utfordrende år med økonomisk uro, pandemi og forsyningsproblemer.

Det er en nedgang på 5 prosent fra året før, som var et ekstraordinært godt år for IKEA Norge.

- Vi ligger bak fjoråret, men resultatet gjenspeiler året vi har vært gjennom. Nå som vi har lagt pandemi og forsyningsproblemer bak oss skal vi se fremover. IKEA skal fortsette å tilby et stort utvalg produkter til så lav pris som mulig, slik at så mange som mulig har råd til å kjøpe dem. Med økonomisk usikkerhet i verden er dette viktigere enn noen gang, sier Carl Aaby, administrerende direktør i IKEA Norge.

Etter pandemien var det en glede å ønske kundene våre velkommen tilbake til varehuset. IKEA Norge jobber med å nå flere av de mange menneskene, være seg fysisk på varehus, digitalt eller i et av våre planleggingsstudioer. For å tilpasse oss kundenes behov og endrede handlemønster har vi i løpet av året vært gjennom en omstrukturering av kundesenteret vårt. Fra å ha fokus på løsning, har IKEA også blitt en digital salgskanal og et nytt møtepunkt.

- Våre dyktige medarbeidere står sentralt i alt vi gjør, og jeg er stolt over innsatsen alle har vist i nok et utfordrende år. Som takk for ekstraordinær innsats under pandemien var det hyggelig å gi alle medarbeidere i IKEA en på ca. 10.000 kroner per fulltidsmedarbeider før skatt, sier Carl Aaby.

Det siste året har IKEA gjort investeringer som skal fortsette å sikre bedre kundeopplevelser og lønnsom drift. For å møte kundenes forventninger til raskere hjemlevering og for å sikre økt kapasitet skal IKEA investert i nytt sentrallagerlager i Vestby Lageret på 43 000 kvadratmeter vil ha kapasitet til å ta imot og sende ut cirka to millioner ordrer i løpet av et år og 7 av 10 kunder vil motta bestillingen sin allerede neste dag. Sentrallageret vil også gi opptil 200 arbeidsplasser.

IKEA skal være for de mange

Vi vet at måten folk bor, lever og jobber på, er i endring. Vi vet også at mange i Norge vil møte flere utfordringer i året som kommer.

-Vi skal være modige og investere i prisene våre, slik at vi fortsatt er relevant for de mange menneskene, sier Carl Aaby. Vi skal, i tiden fremover, være innovative og teste nye konsepter. I tillegg skal vi fortsette vårt ambisiøse mål og å bli klimapositive og 100 prosent sirkulære innen 2030. I høst nådde vi målet om 100 prosent utslippsfri hjemlevering i Oslo, et skritt i riktig retning, avslutter Aaby.

Nøkkeltall IKEA AS FY22

Totale driftsinntekter: NOK 8 490 millioner