IKEA Norge har doblet salget fra netthandel, og leverer sterke resultater for tredje år på rad

IKEA Norge annonserte i dag resultatet for regnskapsåret 2021 (1. september 2020 – 31. august 2021). 2.2 % vekst sammenlignet med fjoråret, og driftsinntekter på 8 944 mNOK, til tross for perioder med stengte varehus. Nye digitale tjenester gjør IKEA godt rustet til å møte kundenes behov fremover.

At nordmenn har tilbrakt mer tid hjemme enn noensinne før har ført til et økt salg innen spesielt hjemmekontorløsninger, oppbevaring og utemøbler. I tillegg har behovene for digitale tjenester økt.

- Jeg er utrolig imponert og stolt over årets resultat og mine kolleger, som gjennom 2021 har stått på og bidratt til at IKEA har møtt kundene der de er, enten det er fysisk i varehus eller på nett. Den digitale veksten har tatt fart under pandemien, og IKEA har i 2021 økt nettsalget med over 50 prosent, sier Carl Aaby, administrerende direktør i IKEA Norge.

Den økonomiske sikkerheten til våre medarbeidere har også blitt ivaretatt, og takket være et godt samarbeid med tillitsvalgte og verneombud har vi unngått permitteringer.

- Det har vært et krevende år med periodevis stengte varehus i Oslo-området og i Bergen, hjemmekontor og global forsyningskrise. Samtidig har det vært et lærerikt år der alle våre medarbeidere har vist en imponerende endringsvilje og fleksibilitet, sier Carl Aaby.

Som takk for ekstraordinær innsats i et utfordrende år, får alle medarbeidere i IKEA i januar 2022 en gave på ca. 10.000 kroner per fulltidsmedarbeider før skatt. I tillegg får to av tre medarbeidere bonus som følge av oppnådde salgs- og resultatmål.

IKEA tilpasser seg kundenes endrede behov

Digitalisering, urbanisering og økende fokus på bærekraft fører til endrede kundevaner. IKEA skal være tilgjengelige for kundene der de er, når de ønsker å handle. Derfor ble det blant annet lansert en ny IKEA-app som forenkler handleopplevelsen, vi lanserte Skann & Betal, Klikk & Hent Drive Through og reduserte ventetid på hjemlevering betraktelig.

IKEA har fortsatt ambisiøse mål om å bli klimapositive og sirkulære innen 2030, og vi tester ut nye konsepter som bidrar til en mer sirkulær forretningsmodell og lengre liv til produktene våre. Blant annet har vi lansert bestilling av reservedeler på nett, noe som har ført til at vi sendte 9500 reservedeler til kunder så langt i 2021. I tillegg har vi økt fokuset på «IKEA kjøper tilbake», en tjeneste der kunder kan selge tilbake opp til ti år gamle IKEA-møbler som de ikke lenger bruker.

- I tillegg gjorde vi vår hjeminnredningskompetanse mer tilgjengelig, ved å øke fokuset på digitale løsninger som planleggingstimer og ikke minst startet vi med live seminarer om hjeminnredning under pandemien. Samtidig jobber vi med flere fysiske møtepunkter hvor kundene kan få inspirasjon og hjelp, blant annet til å leve mer bærekraftig. Vi vurderer for eksempel å åpne flere mindre butikker i tiden fremover, avslutter Carl Aaby.

Nøkkeltall IKEA AS FY21

Totale driftsinntekter: NOK 8 944 millioner