IKEA lanserer OSYNLIG-kolleksjonen i samarbeid med Ben Gorham, grunnlegger av Byredo

I samarbeidet med en av verdens beste aktører innen duft, Ben Gorham fra Byredo, utforsker IKEA usynlig design – ideen om at det ikke bare er hvordan hjemmet ser ut som påvirker hvordan det får deg til å føle deg. Resultatet er OSYNLIG, en kolleksjon med 13 lys som vekker minner og forbedrer opplevelsen av å være hjemme.

Duft vekker sterke minner, og har en sterk effekt på menneskers humør og følelser. Duften av kanel kan få deg til å lengte etter jul. Duften av furutrær og leirbål vekker minner om en sommer du aldri vil glemme. Et lite sniff av nyvasket tøy tar deg kanskje tilbake til barndomshjemmet. Ifølge IKEA Life at Home report føler folk en sterk forbindelse mellom hvordan de oppfatter duft og følelsen av å være hjemme.

Denne kunnskapen inspirerte IKEAs samarbeid med Ben Gorham, grunnlegger av luksusduft- og motehuset Byredo. Selskapet tilbyr et utvalg eksklusive dufter for personer og hjem. Duftlysene og parfymene er utviklet med en underdrevet tilnærming, ved å bruke enkle komposisjoner og råmaterialer av beste kvalitet. Sammen med Ben Gorham har IKEA utforsket hvordan vi kan bruke duftens makt til å skape usynlig design og forbedre livet hjemme.

OSYNLIG er en kolleksjon av 13 dyftlys som er laget for å vekke et bredt spektrum av følelser
– fra nostalgi over ting du har gjort, til drømmer om ting du kanskje kommer til å gjøre – og, viktigst av alt, forbedre opplevelsen av å være hjemme.

For å virkelig gjøre kolleksjonen inkluderende for de mange menneskene, har den et konsept på 13 dufter fordelt på tre basiser – blomster, tre og frisk. Med et så bredt utvalg finnes det en duft for alle over hele verden. Man kan forelske seg i en duft fra kolleksjonen, eller bruke flere sammen. Kolleksjonen lanseres 12. november 2020.

Med denne kolleksjonen vil IKEA demokratisere duft og gjøre det til en overkommelig luksus til en lav pris. OSYNLIG gjør eksklusiv duftskapelse tilgjengelig for de mange, og konseptet usynlig design tilgjengelig for et bredere publikum enn noensinne.

Solide resultater i et år hvor hjemmet har vært viktigere enn noensinne20.11.2020 13:03:08 CETPressemelding

IKEA Norge annonserte i dag et sterkt resultat for regnskapsåret 2020 (1. september 2019 – 31. august 2020). 5.3% vekst sammenlignet med fjoråret, og et driftsresultat på 445 mNOK, til tross for økonomiske og samfunnsmessige utfordringer skapt av Korona-pandemien. Dette er andre året på rad at IKEA leverer gode resultater, og det tyder på at endringen selskapet begynte på i 2018, for å bli mer tilgjengelig, mer bærekraftig og rimeligere, er den riktige veien å gå.

IKEA introduserer en plantebolle for kjøttelskere – et mer bærekraftig alternativ til den ikoniske IKEA-kjøttbollen9.10.2020 16:30:44 CESTPressemelding

Plantebollen som har betraktelig lavere klimaavtrykk enn kjøttbollen, har blitt laget med ett hovedformål – å gjenskape kjøttbollen uten kjøtt. Med ingredienser som erteprotein, havre, epler og poteter har vi arbeidet hardt for å gjenskape dette kjente, klassiske IKEA-produktet for å tilby et mer bærekraftig alternativ til de mange kjøttbolleelskerne, uten å gå på kompromiss med smaken eller teksturen.