IKEA lanserer OSYNLIG-kolleksjonen i samarbeid med Ben Gorham, grunnlegger av Byredo

I samarbeidet med en av verdens beste aktører innen duft, Ben Gorham fra Byredo, utforsker IKEA usynlig design – ideen om at det ikke bare er hvordan hjemmet ser ut som påvirker hvordan det får deg til å føle deg. Resultatet er OSYNLIG, en kolleksjon med 13 lys som vekker minner og forbedrer opplevelsen av å være hjemme.

Duft vekker sterke minner, og har en sterk effekt på menneskers humør og følelser. Duften av kanel kan få deg til å lengte etter jul. Duften av furutrær og leirbål vekker minner om en sommer du aldri vil glemme. Et lite sniff av nyvasket tøy tar deg kanskje tilbake til barndomshjemmet. Ifølge IKEA Life at Home report føler folk en sterk forbindelse mellom hvordan de oppfatter duft og følelsen av å være hjemme.

Denne kunnskapen inspirerte IKEAs samarbeid med Ben Gorham, grunnlegger av luksusduft- og motehuset Byredo. Selskapet tilbyr et utvalg eksklusive dufter for personer og hjem. Duftlysene og parfymene er utviklet med en underdrevet tilnærming, ved å bruke enkle komposisjoner og råmaterialer av beste kvalitet. Sammen med Ben Gorham har IKEA utforsket hvordan vi kan bruke duftens makt til å skape usynlig design og forbedre livet hjemme.

OSYNLIG er en kolleksjon av 13 dyftlys som er laget for å vekke et bredt spektrum av følelser
– fra nostalgi over ting du har gjort, til drømmer om ting du kanskje kommer til å gjøre – og, viktigst av alt, forbedre opplevelsen av å være hjemme.

For å virkelig gjøre kolleksjonen inkluderende for de mange menneskene, har den et konsept på 13 dufter fordelt på tre basiser – blomster, tre og frisk. Med et så bredt utvalg finnes det en duft for alle over hele verden. Man kan forelske seg i en duft fra kolleksjonen, eller bruke flere sammen. Kolleksjonen lanseres 12. november 2020.

Med denne kolleksjonen vil IKEA demokratisere duft og gjøre det til en overkommelig luksus til en lav pris. OSYNLIG gjør eksklusiv duftskapelse tilgjengelig for de mange, og konseptet usynlig design tilgjengelig for et bredere publikum enn noensinne.

Ingka Group produserte mer fornybar energi enn selskapet brukte i FY2029.1.2021 15:16:04 CETPressemelding

I et utfordrende år hvor hjemmet har vært viktigere enn noensinne, har Ingka Group fokusert på å støtte lokalsamfunnene og partnerne i verdikjeden, og på å nå fram til dem med størst behov i pandemien. Til tross for utfordringene kommer selskapet stadig nærmere bærekraftsmålene samtidig som gode resultater gjør det mulig å investere mer. Ingka Groups nye årssammendrag og bærekraftsrapport viser at selskapet for første gang har produsert mer fornybar energi enn det brukte i driften, samtidig som det fortsetter å bidra til samfunnet.

Etter 70 år med suksess, blar IKEA om til et nytt kapittel7.12.2020 13:00:00 CETPressemelding

IKEA-katalogen har en fenomenal 70-årig historie. Gjennom årene har den blitt en ikonisk og kjær publikasjon, og den har vært en viktig suksessfaktor for at IKEA har kunnet nå og inspirere de mange menneskene over hele verden, med hjeminnredningsløsninger og -produkter. Men tidene forandrer seg. I løpet av de siste årene har IKEA blitt mer digital og tilgjengelig, og tatt til seg nye måter å få kontakt og samhandle med flere mennesker på. Kundenes behov og bruk av media har endret seg, og katalogen har vært mindre i bruk. Derfor har Inter IKEA Systems B.V., den verdensomspennende IKEA-franchisegiveren, bestemt seg for å ta en emosjonell, men rasjonell beslutning om å bla om til et nytt kapittel og ta farvel med IKEA katalogen – og se mot fremtiden med spenning.