IKEA kjøper tilbake

Hvis du har et gammel IKEA-produkt du ikke lenger bruker, kan du nå levere produktet tilbake til IKEA. For første gang i sin 77-år lange historie vil IKEA i 27 land tilby å kjøpe tilbake opp mot ti år gamle møbler for å selge dem på nytt.

– Vi ønsker å tilby våre kunder bærekraftige løsninger for møbler de ikke lenger bruker, selv om de er gamle. Derfor lanserer vi nå tjenesten «IKEA kjøper tilbake» der du kan levere møbler som er opp til ti år gamle tilbake til IKEA og få et gavekort i retur, sier administrerende direktør i IKEA Clare Rodgers.

Vi vet at mange fullt brukbare IKEA-møbler ender på dynga og det vil vi ha en slutt på. Denne nye tjenesten er et viktig steg på veien for å gi kundene våre større muligheter for å leve et mer bærekraftig liv hjemme, samt mot å skape et sirkulært og klimapositivt IKEA innen 2030* , fortsetter hun.

Alle som gir tilbake et gammelt IKEA produkt vil motta et gavekort. Avhengig av tilstanden til møblene som handles inn, kan gavekortet være verdt så mye som 50 prosent av den opprinnelige prisen. Det er noen restriksjoner på hva som kjøpes tilbake, og dessverre tar vi ikke imot senger eller sofaer. Alle som vil gi tilbake møbler, må fylle ut et skjema som ligger på våre nettsider før de kommer til varehuset.

IKEA ser også på sin egen verdikjede, og har stort fokus på å å designe produkter på en måte som gjør de enkle å reparere og resirkulere. I tillegg skal alle IKEA-produkter lages av fornybare eller resirkulerte materialer innen 2030.

Møbelproduksjon og bruk av møbler står for ca. 45 prosent av de totale globale karbonutslippene**, ,og tjenester som dette representerer en mulighet til å håndtere overforbruk og innvirkningene det har på klimaendringer.

* Å bli klimapositiv handler om å redusere mer klimagassutslipp enn hva IKEA-verdikjeden slipper ut. IKEA vil eliminere klimagassutslipp i tråd med Paris-avtalen. Les mer om IKEA-forpliktelsen her

**Ellen Macarthur Foundations rapport for 2019 rapport om sirkulær økonomi og klimaendringer.

Solide resultater i et år hvor hjemmet har vært viktigere enn noensinne20.11.2020 13:03:08 CETPressemelding

IKEA Norge annonserte i dag et sterkt resultat for regnskapsåret 2020 (1. september 2019 – 31. august 2020). 5.3% vekst sammenlignet med fjoråret, og et driftsresultat på 445 mNOK, til tross for økonomiske og samfunnsmessige utfordringer skapt av Korona-pandemien. Dette er andre året på rad at IKEA leverer gode resultater, og det tyder på at endringen selskapet begynte på i 2018, for å bli mer tilgjengelig, mer bærekraftig og rimeligere, er den riktige veien å gå.

IKEA introduserer en plantebolle for kjøttelskere – et mer bærekraftig alternativ til den ikoniske IKEA-kjøttbollen9.10.2020 16:30:44 CESTPressemelding

Plantebollen som har betraktelig lavere klimaavtrykk enn kjøttbollen, har blitt laget med ett hovedformål – å gjenskape kjøttbollen uten kjøtt. Med ingredienser som erteprotein, havre, epler og poteter har vi arbeidet hardt for å gjenskape dette kjente, klassiske IKEA-produktet for å tilby et mer bærekraftig alternativ til de mange kjøttbolleelskerne, uten å gå på kompromiss med smaken eller teksturen.