IKEA kjøper tilbake

Hvis du har et gammel IKEA-produkt du ikke lenger bruker, kan du nå levere produktet tilbake til IKEA. For første gang i sin 77-år lange historie vil IKEA i 27 land tilby å kjøpe tilbake opp mot ti år gamle møbler for å selge dem på nytt.

– Vi ønsker å tilby våre kunder bærekraftige løsninger for møbler de ikke lenger bruker, selv om de er gamle. Derfor lanserer vi nå tjenesten «IKEA kjøper tilbake» der du kan levere møbler som er opp til ti år gamle tilbake til IKEA og få et gavekort i retur, sier administrerende direktør i IKEA Clare Rodgers.

Vi vet at mange fullt brukbare IKEA-møbler ender på dynga og det vil vi ha en slutt på. Denne nye tjenesten er et viktig steg på veien for å gi kundene våre større muligheter for å leve et mer bærekraftig liv hjemme, samt mot å skape et sirkulært og klimapositivt IKEA innen 2030* , fortsetter hun.

Alle som gir tilbake et gammelt IKEA produkt vil motta et gavekort. Avhengig av tilstanden til møblene som handles inn, kan gavekortet være verdt så mye som 50 prosent av den opprinnelige prisen. Det er noen restriksjoner på hva som kjøpes tilbake, og dessverre tar vi ikke imot senger eller sofaer. Alle som vil gi tilbake møbler, må fylle ut et skjema som ligger på våre nettsider før de kommer til varehuset.

IKEA ser også på sin egen verdikjede, og har stort fokus på å å designe produkter på en måte som gjør de enkle å reparere og resirkulere. I tillegg skal alle IKEA-produkter lages av fornybare eller resirkulerte materialer innen 2030.

Møbelproduksjon og bruk av møbler står for ca. 45 prosent av de totale globale karbonutslippene**, ,og tjenester som dette representerer en mulighet til å håndtere overforbruk og innvirkningene det har på klimaendringer.

* Å bli klimapositiv handler om å redusere mer klimagassutslipp enn hva IKEA-verdikjeden slipper ut. IKEA vil eliminere klimagassutslipp i tråd med Paris-avtalen. Les mer om IKEA-forpliktelsen her

**Ellen Macarthur Foundations rapport for 2019 rapport om sirkulær økonomi og klimaendringer.

IKEA Art Event-kolleksjonen 2021 utforsker den beste måten å kombinere kunst og funksjon på16.3.2021 18:00:00 CET | Pressemelding

Kan en funksjonell og hverdagslig ting være kunst? IKEA lanserer IKEA Art Event-kolleksjonen 2021 med sikte på å utforske krysningspunktet mellom kunst og funksjon. For denne kolleksjonen på 10 arbeider som kun vil være i salg i en begrenset periode, har IKEA samarbeidet med noen av nåtidens mest aktuelle kunstnerne; Daniel Arsham, Gelchop, Humans siden 1982, Sabine Marcelis og Stefan Marx. Kolleksjonen vil være tilgjengelig i IKEA-varehus verden over og på nettet fra april 2021.