IKEA kjøper tilbake

Hvis du har et gammel IKEA-produkt du ikke lenger bruker, kan du nå levere produktet tilbake til IKEA. For første gang i sin 77-år lange historie vil IKEA i 27 land tilby å kjøpe tilbake opp mot ti år gamle møbler for å selge dem på nytt.

– Vi ønsker å tilby våre kunder bærekraftige løsninger for møbler de ikke lenger bruker, selv om de er gamle. Derfor lanserer vi nå tjenesten «IKEA kjøper tilbake» der du kan levere møbler som er opp til ti år gamle tilbake til IKEA og få et gavekort i retur, sier administrerende direktør i IKEA Clare Rodgers.

Vi vet at mange fullt brukbare IKEA-møbler ender på dynga og det vil vi ha en slutt på. Denne nye tjenesten er et viktig steg på veien for å gi kundene våre større muligheter for å leve et mer bærekraftig liv hjemme, samt mot å skape et sirkulært og klimapositivt IKEA innen 2030* , fortsetter hun.

Alle som gir tilbake et gammelt IKEA produkt vil motta et gavekort. Avhengig av tilstanden til møblene som handles inn, kan gavekortet være verdt så mye som 50 prosent av den opprinnelige prisen. Det er noen restriksjoner på hva som kjøpes tilbake, og dessverre tar vi ikke imot senger eller sofaer. Alle som vil gi tilbake møbler, må fylle ut et skjema som ligger på våre nettsider før de kommer til varehuset.

IKEA ser også på sin egen verdikjede, og har stort fokus på å å designe produkter på en måte som gjør de enkle å reparere og resirkulere. I tillegg skal alle IKEA-produkter lages av fornybare eller resirkulerte materialer innen 2030.

Møbelproduksjon og bruk av møbler står for ca. 45 prosent av de totale globale karbonutslippene**, ,og tjenester som dette representerer en mulighet til å håndtere overforbruk og innvirkningene det har på klimaendringer.

* Å bli klimapositiv handler om å redusere mer klimagassutslipp enn hva IKEA-verdikjeden slipper ut. IKEA vil eliminere klimagassutslipp i tråd med Paris-avtalen. Les mer om IKEA-forpliktelsen her

**Ellen Macarthur Foundations rapport for 2019 rapport om sirkulær økonomi og klimaendringer.

Ingka Group produserte mer fornybar energi enn selskapet brukte i FY2029.1.2021 15:16:04 CETPressemelding

I et utfordrende år hvor hjemmet har vært viktigere enn noensinne, har Ingka Group fokusert på å støtte lokalsamfunnene og partnerne i verdikjeden, og på å nå fram til dem med størst behov i pandemien. Til tross for utfordringene kommer selskapet stadig nærmere bærekraftsmålene samtidig som gode resultater gjør det mulig å investere mer. Ingka Groups nye årssammendrag og bærekraftsrapport viser at selskapet for første gang har produsert mer fornybar energi enn det brukte i driften, samtidig som det fortsetter å bidra til samfunnet.

Etter 70 år med suksess, blar IKEA om til et nytt kapittel7.12.2020 13:00:00 CETPressemelding

IKEA-katalogen har en fenomenal 70-årig historie. Gjennom årene har den blitt en ikonisk og kjær publikasjon, og den har vært en viktig suksessfaktor for at IKEA har kunnet nå og inspirere de mange menneskene over hele verden, med hjeminnredningsløsninger og -produkter. Men tidene forandrer seg. I løpet av de siste årene har IKEA blitt mer digital og tilgjengelig, og tatt til seg nye måter å få kontakt og samhandle med flere mennesker på. Kundenes behov og bruk av media har endret seg, og katalogen har vært mindre i bruk. Derfor har Inter IKEA Systems B.V., den verdensomspennende IKEA-franchisegiveren, bestemt seg for å ta en emosjonell, men rasjonell beslutning om å bla om til et nytt kapittel og ta farvel med IKEA katalogen – og se mot fremtiden med spenning.