IKEA investerer over en milliard kroner i nytt lager i Vestby

IKEA realiserer nå lagerplanene i Vestby for å møte kundenes forventninger til raskere hjemlevering, økt netthandel og sikre økt kapasitet. Byggingen starter i løpet av våren og lageret skal etter planen stå ferdig i 2024.

Lageret på 43 000 kvadratmeter vil ha kapasitet til å ta imot og sende ut cirka to millioner ordrer med IKEA produkter hvert år.

–Stadig flere handler på nett eller bestiller hjemlevering direkte fra varehusene våre, og de forventer rask levering. Tidligere har varene blitt sendt fra Sverige. Med eget sentrallager i Norge vil 7 av 10 kunder få møbler og andre varer levert på døra allerede neste dag, sier Carl Aaby, administrerende direktør i IKEA Norge.

Energieffektivt bygg og mer klimavennlig transport

Vestbys sentrale plassering er et godt utgangspunkt for levering av varer til Oslo, men også resten av landet. Innen 2025 har IKEA forpliktet seg til at hjemlevering skal være utslippsfri, og innen 2030 også all transport. Lageret vil ha solceller på taket.

IKEA-lageret i Vestby Næringspark Østvil gi opp mot 200 nye arbeidsplasser i kommunen.

– Sentrallageret er en viktig del av IKEA Norges satsning fremover og vi ser frem til å være en bidragsyter og en viktig arbeidsgiver i Vestbyi årene som kommer. I IKEA jobber vi alltid mot samme mål – å skape en bedre og enklere hverdag for de mange menneskene, avslutter Carl Aaby.