IKEA introduserer en plantebolle for kjøttelskere – et mer bærekraftig alternativ til den ikoniske IKEA-kjøttbollen

Plantebollen som har betraktelig lavere klimaavtrykk enn kjøttbollen, har blitt laget med ett hovedformål – å gjenskape kjøttbollen uten kjøtt. Med ingredienser som erteprotein, havre, epler og poteter har vi arbeidet hardt for å gjenskape dette kjente, klassiske IKEA-produktet for å tilby et mer bærekraftig alternativ til de mange kjøttbolleelskerne, uten å gå på kompromiss med smaken eller teksturen.

I tråd med ambisjonen vår om å bli enda mer bærekraftig innen matvirksomheten har IKEA tatt for seg den ikoniske kjøttbollen og laget et mer bærekraftig alternativ for de mange kjøttbolleelskerne. Den nye plantebollen, som er en plantebasert kjøtterstatning, er laget av protein fra gule erter, havre, poteter, løk og epler, men ser ut som og smaker som kjøtt. Med et klimaavtrykk som er mye lavere enn den klassiske IKEA-kjøttbollen, bidrar plantebollen til IKEAs ambisjon om å bli klimapositiv innen 2030. Vi vil likevel fortsatt servere kjøttboller til de som foretrekker det.

"I Norge solgte IKEA ca 825 000 kjøttboller i 2019. Tenk om vi kunne få bare noen av de mange kjøttebolleelskerne til å velge planteboller i stedet. Da ville vi redusert klimaavtrykket til matvarevirksomheten i IKEA betydelig», sier Tor Morten Myrset, sjef for IKEA Food i Norge.

IKEA har en visjon om å skape en bedre hverdag for de mange menneskene og ønsker å inspirere til en mer bærekraftig livsstil når det gjelder kosthold og vaner. Dette vil ha en positiv innvirkning på mennesker og miljøet. En del av denne ambisjonen er å legge til plantebollen i utvalget av retter og matvarer som IKEA tilbyr.

«For å redusere klimaavtrykket til IKEAs matvirksomhet må vi redusere mengden tradisjonelle kjøttboller vi selger. Med den nye plantebollen kan vi nå tilby kjøttelskere et mer bærekraftig alternativ – uten å gå på kompromiss med opplevelsen av IKEA-kjøttbollene som så mange setter pris på», forklarer Tor Morten.

I IKEA-restaurantene blir plantebollen servert med potetmos, tyttebærsyltetøy og fløtesaus på samme måte som den tradisjonelle retten og til samme lave pris. Kundene kan også kjøpe en pose med frosne planteboller og tilberede dem hjemme. Oppskriften på plantebollene inneholder ingen animalske ingredienser, noe som gjør dette nye tilskuddet til IKEAs matvaresortiment til et egnet alternativ for de mange – de som elsker kjøttboller, de som ønsker å spise mer plantebasert, og de som er vegetarianere eller veganere.[1]

[1] Plantebollene inneholder ingen animalske ingredienser. Når retten serveres på den tradisjonelle måten med potetmos og tyttebærsyltetøy, inneholder den melkeprodukter og er ikke egnet for veganere.

Ingka Group produserte mer fornybar energi enn selskapet brukte i FY2029.1.2021 15:16:04 CETPressemelding

I et utfordrende år hvor hjemmet har vært viktigere enn noensinne, har Ingka Group fokusert på å støtte lokalsamfunnene og partnerne i verdikjeden, og på å nå fram til dem med størst behov i pandemien. Til tross for utfordringene kommer selskapet stadig nærmere bærekraftsmålene samtidig som gode resultater gjør det mulig å investere mer. Ingka Groups nye årssammendrag og bærekraftsrapport viser at selskapet for første gang har produsert mer fornybar energi enn det brukte i driften, samtidig som det fortsetter å bidra til samfunnet.

Etter 70 år med suksess, blar IKEA om til et nytt kapittel7.12.2020 13:00:00 CETPressemelding

IKEA-katalogen har en fenomenal 70-årig historie. Gjennom årene har den blitt en ikonisk og kjær publikasjon, og den har vært en viktig suksessfaktor for at IKEA har kunnet nå og inspirere de mange menneskene over hele verden, med hjeminnredningsløsninger og -produkter. Men tidene forandrer seg. I løpet av de siste årene har IKEA blitt mer digital og tilgjengelig, og tatt til seg nye måter å få kontakt og samhandle med flere mennesker på. Kundenes behov og bruk av media har endret seg, og katalogen har vært mindre i bruk. Derfor har Inter IKEA Systems B.V., den verdensomspennende IKEA-franchisegiveren, bestemt seg for å ta en emosjonell, men rasjonell beslutning om å bla om til et nytt kapittel og ta farvel med IKEA katalogen – og se mot fremtiden med spenning.