IKEA introduserer en plantebolle for kjøttelskere – et mer bærekraftig alternativ til den ikoniske IKEA-kjøttbollen

Plantebollen som har betraktelig lavere klimaavtrykk enn kjøttbollen, har blitt laget med ett hovedformål – å gjenskape kjøttbollen uten kjøtt. Med ingredienser som erteprotein, havre, epler og poteter har vi arbeidet hardt for å gjenskape dette kjente, klassiske IKEA-produktet for å tilby et mer bærekraftig alternativ til de mange kjøttbolleelskerne, uten å gå på kompromiss med smaken eller teksturen.

I tråd med ambisjonen vår om å bli enda mer bærekraftig innen matvirksomheten har IKEA tatt for seg den ikoniske kjøttbollen og laget et mer bærekraftig alternativ for de mange kjøttbolleelskerne. Den nye plantebollen, som er en plantebasert kjøtterstatning, er laget av protein fra gule erter, havre, poteter, løk og epler, men ser ut som og smaker som kjøtt. Med et klimaavtrykk som er mye lavere enn den klassiske IKEA-kjøttbollen, bidrar plantebollen til IKEAs ambisjon om å bli klimapositiv innen 2030. Vi vil likevel fortsatt servere kjøttboller til de som foretrekker det.

"I Norge solgte IKEA ca 825 000 kjøttboller i 2019. Tenk om vi kunne få bare noen av de mange kjøttebolleelskerne til å velge planteboller i stedet. Da ville vi redusert klimaavtrykket til matvarevirksomheten i IKEA betydelig», sier Tor Morten Myrset, sjef for IKEA Food i Norge.

IKEA har en visjon om å skape en bedre hverdag for de mange menneskene og ønsker å inspirere til en mer bærekraftig livsstil når det gjelder kosthold og vaner. Dette vil ha en positiv innvirkning på mennesker og miljøet. En del av denne ambisjonen er å legge til plantebollen i utvalget av retter og matvarer som IKEA tilbyr.

«For å redusere klimaavtrykket til IKEAs matvirksomhet må vi redusere mengden tradisjonelle kjøttboller vi selger. Med den nye plantebollen kan vi nå tilby kjøttelskere et mer bærekraftig alternativ – uten å gå på kompromiss med opplevelsen av IKEA-kjøttbollene som så mange setter pris på», forklarer Tor Morten.

I IKEA-restaurantene blir plantebollen servert med potetmos, tyttebærsyltetøy og fløtesaus på samme måte som den tradisjonelle retten og til samme lave pris. Kundene kan også kjøpe en pose med frosne planteboller og tilberede dem hjemme. Oppskriften på plantebollene inneholder ingen animalske ingredienser, noe som gjør dette nye tilskuddet til IKEAs matvaresortiment til et egnet alternativ for de mange – de som elsker kjøttboller, de som ønsker å spise mer plantebasert, og de som er vegetarianere eller veganere.[1]

[1] Plantebollene inneholder ingen animalske ingredienser. Når retten serveres på den tradisjonelle måten med potetmos og tyttebærsyltetøy, inneholder den melkeprodukter og er ikke egnet for veganere.

Solide resultater i et år hvor hjemmet har vært viktigere enn noensinne20.11.2020 13:03:08 CETPressemelding

IKEA Norge annonserte i dag et sterkt resultat for regnskapsåret 2020 (1. september 2019 – 31. august 2020). 5.3% vekst sammenlignet med fjoråret, og et driftsresultat på 445 mNOK, til tross for økonomiske og samfunnsmessige utfordringer skapt av Korona-pandemien. Dette er andre året på rad at IKEA leverer gode resultater, og det tyder på at endringen selskapet begynte på i 2018, for å bli mer tilgjengelig, mer bærekraftig og rimeligere, er den riktige veien å gå.