IKEA er tilstede på klimatoppmøtet i Glasgow
Sju av ti personer er bekymret for klimaendringer, og ni av ti er villige til å ta grep for å leve mer bærekraftig. Det viser en ny undersøkelse gjort av IKEA og Globescan*. De største barrierene for folk er manglende støtte fra myndigheter og bedrifter, at klimatiltak er for dyrt– og at folk ikke vet hva de skal gjøre.

IKEA tar mange grep for å bli klimapositive innen 2030**, redusere mer klimagassutslipp enn IKEA-verdikjeden slipper ut, samtidig som IKEA skal vokse. I tillegg til en rekke tiltak på tvers av virksomheten for å redusere utslipp samt investeringer i fornybar energi, kan IKEA også inspirere og gjøre det mulig for milliarder av mennesker til å ta grep i sitt eget hjem.
- IKEA vil, og skal ta ansvar for å bli klimapositive innen 2030 og det skal vi få til gjennom en mengde ulike tiltak innenfor vår virksomhet. Vi ønsker også å inspirere folk flest til å kunne ta mer bærekraftige valg hjemme. Små endringer kan spare energi, vann og avfall og sammen kan det gi store effekt, sier Carl Aaby administrerende direktør i IKEA Norge.
IKEA Norge har allerede flere tjenester og løsninger for et mer bærekraftig liv hjemme, inkludert tjenesten «IKEA kjøper tilbake» der du som kunde kan selge tilbake gamle møbler til IKEA. Vi gir møblene litt kjærlighet og dermed sjansen for et nytt liv i et nytt hjem. Det finnes Gjenbruksbutikker på alle varehus der vi nå også selger gamle møbler som kundene har solgt tilbake til oss.
På varehuset på Slependen dekkes nå 2500 kvadratmeter av taket med solceller, det vil gi en effekt på ca 360 000 kwh pr år, og vi lanserer vår neste «Grønn fredag»-kampanje, for å oppmuntre folk til å spare mer enn penger. Vi ber kundene våre om å selge tilbake sine gamle IKEA-produkter til oss. I tillegg oppfordrer vi kunder til å heller kjøpe brukte møbler fra vår Gjenbruksbutikk enn nye møbler.
Som en del av klimaambisjonene er IKEA en offisiell partner for klimatoppmøtet COP26, FNs klimakonferanse, som finner sted mellom 31. oktober og 13 november i Glasgow. I løpet konferansen deltar IKEA i ulike aktiviteter for å vise sin støtte til ambisiøse klimatiltak og for å inspirere og gjøre det mulig for flere mennesker å leve et mer bærekraftig liv hjemme. Noe av det som skjer er; en utstilling i New York Times Climate Hub, One Home One Planet livestreamet arrangement, og Sustainable Living Hubs over hele byen med mer.
* Forskning utført av GlobeScan og Ingka Group i forskjellige land for å forstå hvordan IKEA kan hjelpe folk med å gjøre klimatiltak i hverdagen.
** IKEA er forpliktet til Parisavtalen og skal bidra til å begrense den globale temperaturstigningen til 1,5 °C over førindustrielle nivåer. Dette inkluderer en forpliktelse til å halvere de absolutte netto klimagassutslippene fra den totale IKEA-verdikjeden innen 2030.
Andre viktige IKEA klimatiltak:
- Fornybar energi: Utfasing av fossilt brensel og streben mot 100 % fornybar energi (elektrisitet, oppvarming, kjøling og brensel) i hele IKEA-verdikjeden innen 2030.Innen 2025 vil Ingka Group ta sikte på å sikre 100% fornybart strømforbruk på tvers av egen virksomhet og kunngjorde nylig en investering på fire milliarder Euro i fornybar energi.
- Lavkarbontransport og logistikk: Innen 2030 har IKEA som mål å redusere sine absolutte klimagassutslipp fra transport av produkter med 15 % sammenlignet med 2017. Ingka Group vil sikte mot 100 % nullutslipps-leveranser innen 2025 i alle sine 32 land.
- Bærekraftig sourcing og sirkulær design: IKEA har som mål å bli en sirkulær virksomhet, med bare fornybare og resirkulerte materialer med lavere klimaavtrykk og å designe alle produkter for sirkularitet innen 2030.
- Gjøre det mulig for kunder å leve mer bærekraftige liv: Innen 2030 har IKEA som mål å inspirere og gjøre det mulig for mer enn en milliard mennesker å leve ett mer bærekraftig liv hjemme.
Kontakter
Gudrun Kathle LægreidPressevakt
Tel:91814955gudrun.laegreid@ingka.ikea.comBilder
Om IKEA
IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 422 IKEA-varehus i 50 land i verden. 374 av disse, inklusive alle norske varehus, er en del av Ingka-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 839 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,6 milliarder ganger.I Norge hadde våre varehus over 10 millioner besøk og IKEA.no hadde over 44 millioner besøk.
I Norge har IKEA sju varehus; i Oslo (Furuset), Asker (Slependen), Bergen (Åsane), Stavanger (Forus), Trondheim (Leangen), Lillesand (Sørlandet), på Ringsaker og ett planleggingsstudio midt i Oslo sentrum. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.
Følg pressemeldinger fra IKEA
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra IKEA
IKEA lanserer nye produkter i samarbeid med Ilse Crawford6.7.2022 10:06:06 CEST | Pressemelding
I september kommer IKEA med mange spennende nyheter til hjemmet. Med over 60 nye produkter finnes det noe for enhver smak. Et av lanseringens høydepunkter er en kjøkkenkolleksjon fra den anerkjente designeren Ilse Crawford.
Velkommen «Home Pride Home»9.6.2022 09:00:00 CEST | Pressemelding
IKEAs visjon er å skape en bedre hverdag for de mange menneskene, og vi mener at alle har rett til et sted de kan kalle hjem - det er mer enn bare fire vegger eller et tak over hodet. Det er også et sted for trygghet, tilhørighet og aksept. I mange hjem over hele landet finnes det bilder eller skilt med teksten «Home Sweet Home», og hva er vel mer naturlig enn å lage en ny vri på det velkjente uttrykket?
IKEAs nye navnekatalog er her8.6.2022 14:07:34 CEST | Pressemelding
I etterkant av pandemien har vi sett både mangel på råvarer og utfordringer med leveringstider, men i Norge er det i det minste ingen mangel på barn. Nå vil IKEA hjelpe nybakte foreldre med å finne navn til barnet sitt.
IKEA tilbakekaller METALLISK espressokanne for platetopp, 0,4 l, med sikkerhetsventil i rustfritt stål, med datostempel mellom 2040 og 2204, fordi produktet kan sprekke under bruk.8.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
IKEA oppfordrer alle kunder som eier METALLISK espressokanne for platetopp, 0,4 l, med sikkerhetsventil i rustfritt stål, med datostempel mellom 2040 og 2204 (ååuu), til å slutte å bruke den og kontakte IKEA for å få tilbake hele kjøpesummen.
Velkommen til nye BILLY24.5.2022 15:00:00 CEST | Pressemelding
IKEAs klassiker, BILLY, kommer i ny og mer bærekraftig drakt. Ved å skifte fra finér til papirfolie, redusere plastbruk og gjøre det mulig å demontere og sette sammen igjen, har IKEA som mål at BILLY skal fortsette å være en viktig del av folks hjem i mange flere år fremover.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom