IG Group i nytt samarbeid med klimaorganisasjonen Glac-UP

IG Group inngår et nytt samarbeid med Glac-UP, en italiensk klimaorganisasjon som jobber for å øke bevisstheten om, og redusere virkningene av, klimaendringer i alpine miljøer. IGs engasjement for alpine isbreer og lokale økosystemer inngår i konsernets forpliktelse til å bidra med 1 % av konsernets resultat etter skatt i programmer for bærekraft og sosialt ansvar.

Stockholm, 20. juni 2022IG Group (LON:IGG) er en global tradingmegler som har vært en innovativ markedsleder innen finansmarkedet siden 1974. I dag kunngjør selskapet et nytt samarbeid med Glac-UP, en italiensk klimaorganisasjon som jobber for å øke bevisstheten om, og redusere virkningene av, klimaendringer i alpine miljøer. Et av organisasjonens initiativ handler om å bevare alpine isbreer i samarbeid med myndigheter, bedrifter, forskere, lokalsamfunn og enkeltpersoner.

1 % av konsernets resultat etter skatt

«Vi jobber konstant med å finslipe ESG-strategien vår for å ha en positiv innvirkning på lokalsamfunnene og miljøene vi opererer i. Denne forpliktelsen tar mange forskjellige former - og å ta opp miljøutfordringer er bare ett av områdene. I fjor forpliktet vi oss til å bidra med 1 % av konsernets resultat etter skatt i programmer for bærekraft og sosialt ansvar», sier Jon Noble, Global Chief Operating Officer, IG Group.

«Isbreer smelter raskere enn noen gang før. Det forventes at oppmot 90% av isbreene vil ha forsvunnet innen slutten av dette århundret. Smeltingen av isbreer har en betydelig negativ innvirkning på lokale miljøer. Vi ønsker å støtte umiddelbare tiltak for å redusere denne negative utviklingen, og det er nettopp derfor vi har inngått samarbeidet med Glac-Up. Vi vil fortsette å evaluere hvordan vi kan utforme vår ESG-strategi for å bedre møte alle klimautfordringene på lang sikt.»

Italienske alper

Glac-UPs nåværende program, «Glac-UPxPresena», foregår i samarbeid med Pontedilegno – Tonale Consortium og har som mål å bevare Presena-breen i de italienske alpene. Gjennom IGs sponsorbidrag vil Glac-UP kunne legge til rette for installasjon, vedlikehold og fjerning av beskyttende presenninger på breens overflate i de varmere månedene for å redusere hastigheten av smeltingen. Denne beskyttelsesmetoden er beregnet å bevare om lag to til tre meter med is og snødekke hver sommer. Metoden ble først brukt i 2008 av Pontedilegno-Tonale Consortium, og uten disse tiltakene ville ikke isbreen eksistert i dag.

Som en del av avtalen vil IG Groups ansatte bli tilbudt workshoper som gir et dypdykk i klimaendringene, de utløsende faktorene, påvirkningen på isbreer og behovet for å leve mer bærekraftig. Workshopene vil bli holdt av professorene Guglielmina Diolaiuti og Antonella Senese, erfarne glasiologer ved Università degli Studi di Milano (avdeling for miljøvitenskap og politikk).

«Vi er beæret over å få jobbe med IG Group og bidra til selskapets engasjement for å bekjempe klimaendringer. Vi jobber tett med IG Groups ansatte og interessenter for å øke bevisstheten om problemet og dets innvirkning på alpine isbreer», sier Pietro Cimenti, medgründer i Glac-UP.

OM IG

IG Group (LON:IGG) er en global tradingmegler som har vært en innovativ markedsleder innen finansmarkedet siden 1974. Selskapet har siden utviklet seg til et globalt fintech-selskap med merkevarene IG, tastytrade, IG Prime, Spectrum og DailyFX, med tilstedeværelse i Europa , Nord-Amerika, Afrika, Asia-Stillehavet og Midtøsten.

Selskapets prisbelønte produkter og plattformer gir ambisiøse mennesker over hele verden nye tradingmuligheter døgnet rundt, som inkluderer tilgang til over 19 000 finansmarkeder. I dag har selskapet mer enn 400 000 kunder globalt.

IG vant prisen for beste finansapp og beste multiplattform-leverandør ved ADVFN International Financial Awards 2020 Products.

IG Group Holdings plc er et etablert medlem av FTSE 250 og har en langsiktig kredittrating på BBB- med stabile utsikter fra kredittvurderingsbyrået Fitch Ratings.

OM GLAC-UP

Glac-UP er et startup-selskap som beskytter og forbedrer alpine isbreer. Organisasjonens oppdrag fokuserer på Det europeiske miljøbyråets anslag om at opptil 90 % av volumene til alpine isbreer kanskje ikke lenger eksisterer innen år 2100.

Selskapet ble grunnlagt av Giovanni Cartapani, Gabriele Doppiu, Sara Signorelli og Pietro Cimenti for å beskytte miljøet til isbreene. Målet er å iverksette målrettede tiltak for å øke bevisstheten og gjennomføre prosjekter med høy miljømessig, økonomisk og sosial påvirkning designet for enkeltbreer, i samarbeid med flest mulig aktører.

Adonella Palladino

Glac-UP Press Office