If: Lurt å følge med på flomvarsler nå

Forsikringsselskapet If ber folk som bor ved bekker og elver om å være ekstra årvåkne. Kombinasjonen solstek og regn kan bidra til skadeflom.
Økt vannføring i bekker og elver er naturlig på våren, og trenger ikke nødvendigvis føre til skader. Men det er godt å være forberedt på det verste, understreker If. (Foto: Morguefile/CC)

Flomvarselet for Altaelva, Trysilelva og Krøderen er justert opp til oransje nivå, melder Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)

Mandag og tirsdag ventes regn og regnbyger som kan føre til skadeflom i flere elver på Sør- og Østlandet.

– Økt vannføring på våren og tidlig sommer er en naturlig del av naturens og årstidenes syklus her i Norge. Derfor er det ekstra viktig å følge med på hvordan vannstanden endrer seg der du bor, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Endringene kan komme raskt.

– At det blir varslet flom, betyr ikke nødvendigvis at det blir en skadeflom, men at vannet kommer til å stige. Konsekvensene avhenger av temperaturene og hvor fort snøsmeltingen går. Med varslene får beboere og bedrifter som vet at de ligger utsatt til tid til å forberede seg og treffe nødvendige tiltak hvis flommen kan føre til skader, sier Clementz.

Han peker på at det er lurt å følge med i nyhetsbildet, på yr.no og varsom.no og sette seg inn i hvordan man unngår og minimerer skader ved flom.

– Men bor du utsatt til, er kanskje det nyttigste du kan gjøre å følge godt med på vannføringen der du bor, sier han.

– Et av de viktigste skadeforebyggende tiltakene, er å flytte gjenstander i kjeller opp i en overliggende etasje. Ting i garasje eller bod flytter du opp fra gulvet. Har du bil, bobil eller campingvogn som står utsatt til, bør du flytte denne til et tørt og trygt sted først som sist, sier Sigmund Clementz i If.

Har du campingvogn på en campingplass som ligger utsatt til ved en elv, bør du ta kontakt med campingplassen.

– Sjekk hvilke planer som finnes for å flytte campingvogner til trygge steder. Det kan også hende du må dra til plassen for å flytte den selv, sier Clementz.

Hvis det er varslet flom eller store nedbørsmengder

• Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har sammen med lokale myndigheter ansvaret for å sikre innbyggere mot flom. Likevel er det mye opp til hver enkelt av oss å være godt forberedt når flomvannet eller kraftig regnvær er i anmarsj.
  • Sørg for at avløp, kummer og rister er åpne slik at vannet har fritt leide.
  • Sjekk at nærliggende bekker ikke er demmet opp av hageavfall eller andre gjenstander.
  • Fjern store kvister og gjenstander som kan hindre fri vannførsel.
  • Rydd hagen for møbler og andre løse gjenstander.
  • Flytt gjenstander i kjeller opp i en overliggende etasje og i garasjen opp fra gulvet eller et tørt/trygt sted.
  • Flytt biler, bobiler og campingvogner til et trygt og tørt sted.
  • Hold dører og vinduer til kjeller lukket. Dekk til med sandsekker om nødvendig.
  • Følg med på nyhetssendinger og meldinger fra lokale myndigheter. Ved stor fare kan det bli iverksatt tiltak fra myndighetene.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)