If kaller tilbake 17 400 mobilladere

Forsikringsselskapet If og leverandøren BSP AS tilbakekaller 17 400 tidsstyrte mobilladere etter at det er oppdaget komponentsvikt og kortslutning i seks ladere.
Slik ser mobilladeren som tilbakekalles ut. (Foto: If)

De seks laderne sluttet å virke, men disse hendelsene har ikke ført til skader utover ødelagte komponenter inni USB-laderne.

Salg og distribusjon ble umiddelbart stanset da If fikk kjennskap til hendelsene.

Laderne som trekkes tilbake har en tidsstyringsknapp og blå If-logo. De som har slike ladere blir kontaktet på e-post.

– Selvsagt å trekke laderne

– Vi trekker laderne tilbake av sikkerhetshensynBatteri- og ladesikkerhet er noe som opptar oss, og vi ønsker ikke at kundene våre skal bruke en mobillader hvor det har vært tilfeller av kortslutning og komponentsvikt, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If

–  Det er selvsagt for oss å trekke tilbake en lader hvor det er oppdaget slik sviktDerfor må laderen ikke brukes. Den må kasseresVed de seks hendelsene har det vært snakk om at laderen har kortsluttet og sluttet å virke, uten at det har blitt skader utenfor selve laderen, sier Clementz.

Ber kundene slutte å bruke

De 17 400 kundene som har fått lader etter å ha gjennomført If Boligsjekk eller har kjøpt laderen gjennom If Sikkerhetsbutikk, vil bli kontaktet direkte på e-post av If.

• I e-posten ber If om at kundene slutter å bruke laderne som er gitt ut ved boligsjekk og levere dem inn til returstasjon eller der hvor småelektrisk elavfall vanligvis blir levert inn
  • De som har kjøpt lader gjennom sikkerhetsbutikken blir kontaktet og bedt om å levere dem inn til returstasjon eller der hvor småelektrisk elavfall vanligvis blir levert inn. De vil få kjøpesummen tilbake via en registreringsside koblet opp mot ordrenummer ved kjøp.

Laderen har vært på markedet i Norge siden januar 2019.

DSB er rutinemessig varslet

Det er firmaet BSP AS som er juridisk produsent og importør av laderen. Firmaet BSP Partner AS driver If Sikkerhetsbutikk på vegne av forsikringsselskapet. Tilbakekallingen skjer i samarbeid mellom selskapene, og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er rutinemessig varslet.

DBI Norge, som er en avdeling av Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut, har på oppdrag av If gjennomført en uavhengig undersøkelse av ladere som har sluttet å virke.

– Selv om det etter undersøkelsene viser seg at det er liten risiko for brann eller personskade, velger BSP og If i samarbeid å tilbakekalle laderne som et føre-var-tiltak, sier Clementz.

Produktansvarlig BSP AS, René Depuis, opplyser at laderen også er solgt hos enkelte forhandlere i et mindre antall under merkenavnet HomesafeBSP ber om at de som har Homesafe-ladere tar kontakt med forhandleren hvor de kjøpte produktet for å levere inn lader og få igjen pengene.

Pressekontakter:

• René Depuis, produktansvarlig i BSP AS, telefon 93 00 68 00
• Sigmund Clementz, kommunikasjonssjef i If, telefon 98 24 98 05

Hvis du har en slik lader og lurer på noe, ring kundeservice hos If på telefon 21 49 24 00.