If kaller tilbake 17 400 mobilladere
De seks laderne sluttet å virke, men disse hendelsene har ikke ført til skader utover ødelagte komponenter inni USB-laderne.
Salg og distribusjon ble umiddelbart stanset da If fikk kjennskap til hendelsene.
Laderne som trekkes tilbake har en tidsstyringsknapp og blå If-logo. De som har slike ladere blir kontaktet på e-post.
– Selvsagt å trekke laderne
– Vi trekker laderne tilbake av sikkerhetshensyn. Batteri- og ladesikkerhet er noe som opptar oss, og vi ønsker ikke at kundene våre skal bruke en mobillader hvor det har vært tilfeller av kortslutning og komponentsvikt, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
– Det er selvsagt for oss å trekke tilbake en lader hvor det er oppdaget slik svikt. Derfor må laderen ikke brukes. Den må kasseres. Ved de seks hendelsene har det vært snakk om at laderen har kortsluttet og sluttet å virke, uten at det har blitt skader utenfor selve laderen, sier Clementz.
Ber kundene slutte å bruke
De 17 400 kundene som har fått lader etter å ha gjennomført If Boligsjekk eller har kjøpt laderen gjennom If Sikkerhetsbutikk, vil bli kontaktet direkte på e-post av If.
- I e-posten ber If om at kundene slutter å bruke laderne som er gitt ut ved boligsjekk og levere dem inn til returstasjon eller der hvor småelektrisk elavfall vanligvis blir levert inn.
- De som har kjøpt lader gjennom sikkerhetsbutikken blir kontaktet og bedt om å levere dem inn til returstasjon eller der hvor småelektrisk elavfall vanligvis blir levert inn. De vil få kjøpesummen tilbake via en registreringsside koblet opp mot ordrenummer ved kjøp.
Laderen har vært på markedet i Norge siden januar 2019.
DSB er rutinemessig varslet
Det er firmaet BSP AS som er juridisk produsent og importør av laderen. Firmaet BSP Partner AS driver If Sikkerhetsbutikk på vegne av forsikringsselskapet. Tilbakekallingen skjer i samarbeid mellom selskapene, og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er rutinemessig varslet.
DBI Norge, som er en avdeling av Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut, har på oppdrag av If gjennomført en uavhengig undersøkelse av ladere som har sluttet å virke.
– Selv om det etter undersøkelsene viser seg at det er liten risiko for brann eller personskade, velger BSP og If i samarbeid å tilbakekalle laderne som et føre-var-tiltak, sier Clementz.
Produktansvarlig i BSP AS, René Depuis, opplyser at laderen også er solgt hos enkelte forhandlere i et mindre antall under merkenavnet Homesafe. BSP ber om at de som har Homesafe-ladere tar kontakt med forhandleren hvor de kjøpte produktet for å levere inn lader og få igjen pengene.
Pressekontakter:
• René Depuis, produktansvarlig i BSP AS, telefon 93 00 68 00
• Sigmund Clementz, kommunikasjonssjef i If, telefon 98 24 98 05
Hvis du har en slik lader og lurer på noe, ring kundeservice hos If på telefon 21 49 24 00.
Nøkkelord
Bilder
Om If
If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
If: Lag flomplan for campingvognen22.4.2024 08:05:27 CEST | Pressemelding
Hundrevis av campingvogner befinner seg i faresonen for å bli ødelagt av vårflom. Eierne har plikt etter loven til å gjøre tiltak for å unngå skader. Planlegg for flom, oppfordrer If.
7 av 10 positive til arbeidsgiveres helseforsikring17.4.2024 08:17:04 CEST | Pressemelding
Stadig flere er positive til at arbeidsgivere tegner helseforsikring, og at denne brukes for å få arbeidstakerne raskere tilbake i jobb. Det er en utdatert myte at helseforsikring er «sniking i køen», sier forsikringsselskapet If.
Sykefravær øker: Men 3 av 10 får ikke hjelp ved psykiske helseplager16.4.2024 08:03:00 CEST | Pressemelding
Lang ventetid og begrenset kapasitet i offentlig helsevesen, gjør at mange ikke får hjelp. – Mangel på behandling kan forsterke og forlenge problemene, og gi unødvendig høyt sykefravær, advarer forsikringsselskapet If.
Flere bileiere får bilen stjålet15.4.2024 08:05:10 CEST | Pressemelding
I fjor var det en økning i biltyverier på 13,9 prosent fra året før, viser tall fra forsikringsbransjen.
Disse ulydene i elbilen må du ta på alvor10.4.2024 08:13:22 CEST | Pressemelding
Folk bør lære seg å bruke ørene for å avdekke feil og sikkerhetsbrister når de kjører elbil. Det kan forhindre farlige situasjoner, påpeker forsikringsselskapet If.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom