If dekker komplikasjoner etter koronavaksine

Forsikringsselskapet If opplever nå en økning i antallet spørsmål knyttet til komplikasjoner og død som følge av koronavaksine. - Kundene våre skal kunne ta vaksinen med trygghet om at vi er der hvis noe uforutsett skulle skje, sier Andreas Handeland, kommunikasjonssjef i If.
Forsikringsselskapet If forteller at kundene skal kunne ta vaksinen med trygghet om at de er dekket for eventuelle komplikasjoner som skulle oppstå. Foto: Heiko Junge / NTB

Forsikringsselskapet If mottar stadig flere spørsmål fra kunder som lurer på hva forsikringen dekker i tilfelle uførhet eller dødsfall i kjølvannet av koronavaksinen.

Den siste tidens artikler i enkelte medier har gitt et inntrykk av at forsikring ikke dekker denne typen hendelser. Dette gir et ukorrekt bilde av situasjonen, og har dessverre gjort mange usikre i en tid der vaksinering er nært forestående.

- Så lenge kunden har en livs- eller en uføreforsikring dekkes død og uførhet uansett årsak - også som følge av vaksinekomplikasjoner eller koronasykdom. Også barneforsikringen vår har dekning for uførhet som følge av slike hendelser, forteller Andreas Handeland, kommunikasjonssjef i If.

Påvirker ikke forsikringsprisen

Forsikringsselskapet får også mange henvendelser fra kunder som har hørt teorier om at forsikringspremien går opp dersom man får vaksine.

- Det blir ingen endring i forsikringene til de koronavaksinerte. Så kundene våre kan få sin vaksinedose vel vitende om at vi er der hvis noe mot formodning skulle skje, samt være trygge på at prisen ikke økes som følge av dette, sier Handeland.

- På generelt grunnlag - uavhengig av koronapandemien - er det viktig at man ser gjennom forsikringene sine og dermed blir bevisst på hva man er dekket for. Dette er noe vi gjerne hjelper kundene med, slik at de blir riktig forsikret, legger han til.