If best i kundeservice for 5. gang på rad!
Kundeserviceprisen er en årlig kåring fra Kantar, basert på undersøkelsen KSindeks.
- Jeg er utrolig stolt over at kundene viser oss denne tilliten, og stolt av våre ansatte som strekker seg langt hver dag for å levere god service til kundene, sier konserndirektør Ingrid Janbu Holthe.
Det er 5. gang at If Skadeforsikring har fått den gjeve prisen med seg hjem.
- Vi har ansatte som virkelig brenner for jobben de gjør og synes den er meningsfull samtidig som vi har ansatte som har det bra på jobb. Vi har som uttalt mål at vi skal være ved våres kunder side, sier Holthe.
Legger vekt på øvelse og arbeidsmiljø
Tove Skarsheim leder Ifs norske kundesentre. Hun peker på arbeidsmiljø, samarbeid og mye øvelse som noen av årsakene til at If gjennom flere år har ligget i teten i kundeservice i forsikring.
- Folk i If er veldig bevisst på den viktige rollen de alle spiller i kundenes liv, sier hun. Skarsheim er spesielt opptatt av at de ansatte skal ha mulighet til å utvikle seg.
- Vi bruker mye tid på trening og utvikling for å bli de beste rådgiverne. Vi har fortsatt med å ha fullt fokus på hvorfor vi er her –«Vi skal sikre at alle kunder er riktig forsikret slik at vi kan hjelpe dem når noe skjer». Det siste året har vi kanskje jobbet mer med utvikling og trening enn noe år tidligere for å hele tiden bli bedre rådgivere. Jeg tror vi har blitt gode på kundeservice fordi vi hele tiden jobber for det beste for kundene. Vi jobber mot samme mål, sier hun.
- Og vi har det gøy sammen på jobb.
Trygghet og tillit i bunn
Det er ikke bare rådgiverne på kundesentrene som trener systematisk: Også fagekspertene i skaderådgivning trener på en strukturert og systematisk måte, forklarer Inge Oksvik, som leder det norske skadeapparatet. Misfornøyde kunder bilr fulgt opp for å finne årsaker og forbedringspunkter.
- Vi ber alle kundene som kontakter oss om å gi en tilbakemelding. Alle misfornøyde kunder blir fulgt opp, og vi behandler saken som en klage. Videre kartlegger vi årsaker, slik at vi kan jobbe systematisk med å bli bedre, forteller han.
Oksvik tror godt arbeidsmiljø er en forutsetnig for denne måten å jobbe på:
- Arbeidsmiljøet har stor betydning for en organisasjons evne til å utvikle seg. Med trygghet og tillit i bunn, forsøker vi å hjelpe hverandre til å bli bedre for at If skal være en god plass både å være ansatt og kunde, sier han.
Handler om kultur
Seniorrådgiver i Kantar, Erlend Espedal, har ansvaret for kåringen. Han gjennomfører undersøkelsen og intervjuer kundesentrene som får høyest score. Gjennom mange år har han merket seg noen fellestrekk ved bedriftene som får høyest score i indeksen:
– Hos selskapene som vinner, har de ansatte ekstremt stort fokus på å ta vare på kunden. De synes at det aller viktigste er å løse saken for kunden, sier han.
- Det ser ut til at god kundeservice ligger i kulturen. De ansatte får stort ansvar og mye tillit til å løse sakene, og rådgiverne er løsningsorienterte. Det gjør inntrykk å sitte på medlytt og høre en rådgiver som springer av gårde for å finne kolleger som kan hjelpe med det kunden lurer på, i stedet for bare å overføre kunden videre. De tar rett og slett ansvar for kunden.
I 2017 ble If også det beste selskapet på tvers av bransjer. I 2018 fikk leder for Kundesenter Tove Skarsheim prisen for å være den beste kundeservicelederen på tvers av bransjer.
Kontakter
Tove
Ingrid
Erlend
Kristin GrøntoftKommunikasjonssjef | Digitale kanaler/SoMe
Tel:+47 920 60 805kristin.grontoft@if.noTove SkarsheimLeder Kundesenter Privat Norge
Tel:469 17 913tove.skarsheim@if.noIngrid Janbu HoltheKonserndirektør Privat
Tel:93261155ingrid.janbu.holthe@if.noErlend Espedal, Kantar
Seniorrådgiver i Kantar og ansvarlig for KSindeks
Bilder
Om If
If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
Kysthytter er mer tyveriutsatt28.3.2024 08:06:22 CET | Pressemelding
Beliggenhet nær motorveier gjør fritidshus og kysthytter mer sårbare for innbrudd enn hytter på fjellet, ifølge If. Noen kommuner peker seg ut.
If tilbyr ansatte å bytte helligdag26.3.2024 08:44:25 CET | Pressemelding
Mens mange arbeidsplasser stenges ned i påsken, er folk i arbeid hos Nordens største forsikringsselskap. Med godkjennelse fra lokale fagforeninger, tilbyr If sine ansatte å bytte utvalgte helligdager til datoer som passer bedre med deres religion. To av helligdagene er Langfredag og 2. påskedag.
Advarer mot tyverier på skiferie25.3.2024 08:03:00 CET | Pressemelding
I påskeukene skjer det i snitt rundt 20 prosent flere tyverier enn resten av året, og skituristene er spesielt utsatt. If Europeiske Reiseforsikring rykker ut med gode råd.
Her er steinspruten verst i påsken (fylkesoversikt)21.3.2024 08:04:00 CET | Pressemelding
Påsken er høysesong for steinsprutskader. Risikoen for å bli rammet varierer: Sjekk hvor utsatt du er der du bor og ferdes.
Slik sparer du tusenlapper ved steinsprutskader12.3.2024 08:03:00 CET | Pressemelding
Det ble meldt inn nær 310 000 steinsprut- og glasskader på norske biler i 2023. – Reparer skaden raskt, så kan du spare tusenlapper, råder forsikringsselskapet If.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom