If bemanner opp skadesentre på kort varsel

Hvis det blir mange skader etter det kraftige regnværet som er meldt søndag, vil skadeapparatet til forsikringsselskapet If reagere raskt. – Faren er ikke over, sier kommunikasjonssjefen.

Meteorologene har meldt mye regn og fare for flom mange steder søndag. (Foto: Morguefile / CC)

Kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If sier at selskapet følger situasjonen nøye:

– I løpet av lørdagen kom det inn skader fra flom og overvann fra ulike deler av Sør-Norge. Likevel var det ikke mange vannskader, og de var heller ikke så store. Søndag er det meldt mye regn mange steder, og det kan gi vann inn i både bolighus og bedrifter. Så faren er ikke over, sier han.

– Vi i If kan bemanne opp skadesentrene våre raskt hvis det skulle bli mange skader. Vi står klare til å hjelpe folk i en vanskelig situasjon, understreker kommunikasjonssjefen.

Hvis det kommer mye vann inn i en innredet kjeller med bad kan det bli skader for mellom 300 000 og 500 000 kroner, ifølge Clementz.

– Følg godt med på vannstanden rundt boligen, og ta gjenstander og møbler opp fra kjelleren til en annen etasje om vannet truer med å komme inn i. Biler, campingvogner og bobiler som står plassert slik at vannet kan nå dem, bør du flytte allerede nå, sier kommunikasjonssjefen.

– Vær også forsiktig med å kjøre gjennom dype vannansamlinger i veien. De kan være dypere enn du tror, og kan gjøre stor skade på bilen din, sier han.

Slik forbereder du deg på mye regn og flom

• Sørg for at avløp, kummer og rister er åpne slik at vannet har fritt leide.
  • Sjekk at nærliggende bekker ikke er demmet opp av hageavfall eller andre gjenstander. Fjern store kvister og gjenstander som kan hindre fri vannførsel.
  • Rydd hagen for møbler og andre løse gjenstander.
  • Flytt gjenstander i kjeller opp i en overliggende etasje og i garasjen opp fra gulvet eller et tørt/trygt sted.
  • Hold dører og vinduer til kjeller lukket. Dekk til med sandsekker om nødvendig.
  • Følg med på nyhetssendinger og meldinger fra lokale myndigheter. Ved stor fare kan det bli iverksatt tiltak fra myndighetene.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)