Idrettspresidenten anbefaler idrettsstyret å ikke sende norske utøvere til OL/PL i Tokyo i sommer.

Fredag sendte NIF et bekymringsbrev til IOC president Thomas Bach hvor NIF var tydelige på at OL/PL i Tokyo ikke kunne gjennomføres før koronasituasjonen var under global kontroll. Etter NIFs brev til IOC, har stadig flere olympiske komiteer og særforbund kommet på banen og bedt om en utsettelse av lekene.

- Koronasituasjonen endrer seg fra time til time, dessverre til det verre. I lys av dette og den svært alvorlige situasjonen vi står i vil det ikke være mulig å gjennomføre et OL/PL i Tokyo i juli som planlagt. Det er ikke ønskelig, helsemessig forsvarlig eller sportslig rettferdig å gjennomføre et OL/PL i sommer. Derfor vil jeg gi en anbefaling til idrettsstyret om å beslutte at norske utøvere ikke sendes til Tokyo-OL 2020 dersom lekene avvikles i sommer.

IOC ga i går seg selv en fireukers frist for å komme med en endelig beslutning og en plan for når lekene skal arrangeres. IOC går langt i gårsdagens uttalelse i å antyde at en utsettelse virker sannsynlig gitt dagens alvorlige pandemisituasjon. Den vurderingen deler jeg. IOC ber om noe tid for å komme opp med en gjennomarbeidet og god plan for når lekene kan gjennomføres. Det har jeg respekt for.

Et ekstraordinært idrettsstyremøte vil bli berammet i nær fremtid for å behandle saken og fatte en beslutning i saken.

Idrettsforbundet jobber videre for full gjenåpning av norsk idrett30.6.2020 12:58:29 CESTPressemelding

Store deler av norsk idrett er nå gjenåpnet. Dette gjelder all idrett for barn og ungdom hvor man kan trene normalt og gjennomføre lokale og regionale konkurranser fra 1. august. Toppidretten har fått grønt lys for trening og konkurranser så snart smittevernsprotokollene er på plass innen de ulike idrettene. I tillegg er trening og konkurranser tillatt for alle idretter – også for de over 19 år, som ikke medfører nærkontakt.

En annerledes Idrettsgalla 202122.6.2020 14:30:46 CESTPressemelding

Det blir idrettsgalla på NRK 9. januar 2021, men i en annerledes form enn seerne er vant til. Konkurransegrunnlaget i 2020, som følge av koronasituasjonen, gjør at de fleste klassene vil mangle prestasjonsgrunnlag som kvalifiserer for juryering. I den uvissheten som råder, vil det også kunne bli betydelige forskjeller i konkurransegrunnlaget for de ulike idrettene. Styret for idrettsgallaen har derfor besluttet at den store jubileumsgallaen, som skulle vært avholdt i Trondheim 9. januar, i sin helhet er flyttet til 8. januar 2022.