Idrettspresident Berit Kjøll stiller til gjenvalg i 2023

Idrettspresident Berit Kjøll har meddelt valgkomiteen at hun stiller til gjenvalg som idrettspresident til idrettstinget i 2023.
Idrettspresident Berit Kjøll. Foto: NTB Scanpix

- Jeg er veldig motivert for å videreføre arbeidet med å snu frafallet og sikre gode rammebetingelser for norsk idrett etter pandemien. De siste årene har vært krevende for norsk idrett, men vi har stått sammen, oppnådd gode resultater og fulgt opp ambisjonene som ble vedtatt på idrettstinget i 2019, både sportslig og politisk, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Idrettspresidenten fremhever kombinasjonen av et kompetent idrettsstyre og en faglig sterk sentraladministrasjon med klare roller og ansvarsdeling som avgjørende for idrettens sterke posisjon og gjennomslag politisk. Hun legger spesielt vekt på lagånden og den tette kontakten og solide samarbeidet hun har med tillitsvalgte og ansatte i særforbund, idrettskretser, idrettsråd og idrettslag som helt avgjørende for sin beslutning om å stille til gjenvalg på Idrettstinget i 2023.

- Vi har mange viktige kamper foran oss, men vi er et sterkt lag og jeg har gitt valgkomiteen beskjed om at jeg gjerne fortsetter som lagleder for å sikre kontinuitet og videreføre det gode arbeidet vi sammen har gjort i en veldig spesiell periode, sier Kjøll.

Hun mener samarbeid og kontinuitet er viktig for å løse utfordringene idretten står overfor både på kort og lengre sikt.

- Strømkrisen truer med å forsterke en allerede alvorlig situasjon i idretten, men alt tyder dessverre på at presset på rammebetingelsene våre blir enda mer krevende fremover. Både folk flest og staten må stramme inn økonomisk samtidig som vi sliter med frafall, større ulikheter knyttet til om folk har råd til å delta og et etterslep på anlegg. Dette er saker jeg brenner for og ønsker å bidra til å sikre kontinuitet i lagarbeidet med å løse, sier Kjøll

Idrettspresidenten er opptatt av å bidra til å forløse mulighetene idretten gir for enkeltmennesker og samfunnet, samt til å skape møteplasser i en stadig mer urolig verden.

- Vi har vedtatt en ny internasjonal strategi som vil være førende i vårt videre internasjonale arbeid. Jeg ønsker også gjennom mitt internasjonale verv i EOC, med spesielt ansvar for bærekraft, å benytte min erfaring for å sikre at Norges innflytelse i internasjonal idrett skal være merkbar i årene som kommer. Mangfold i bred forstand adresseres tydelig i Idrettsstyret, som selv har satt et ambisiøst mål om 40 prosent kvinnelige styreledere i særforbund og idrettskretser i 2023, sier hun.

- Idrettsstyret har også vedtatt en ny parastrategi som vektlegger betydningen av én idrett – like muligheter. Hele idrettsorganisasjonen har stilt seg bak strategien og jeg opplever at det jobbes svært godt for å gjennomføre denne i norsk idrett. Jeg ønsker å bidra til å sikre målbare resultater av dette arbeidet, påpeker idrettspresidenten.

Kjøll er også stolt av det solide arbeidet som er gjort for å sikre en etisk og trygg idrett i tråd med idrettstingets bestilling i 2019.

- Et etisk råd er etablert som vil være et viktig rådgivende organ for idretten i møte med etiske dilemmaer og krevende beslutningsprosesser. Vi har også opprettet en påtalenemnd og etablert et enhetlig digitalt varslingssystem som skal gjøre det lettere å varsle om kritikkverdige forhold i norsk idrett. Parallelt har vi styrket rådgivningskompetansen i håndteringen av varslingssaker. Nå er vi i full gang med å kurse- og skolere 9500 idrettslag i håndtering av varsler.

Berit Kjøll ble valgt som Idrettspresident på Idrettstinget i 2019. Hun har bred ledererfaring fra frivilligheten og norsk næringsliv, blant annet som styreleder i Turistforeningen og som toppleder i Telenor, Huawei, Flytoget, Steen og Strøm og Tusenfryd, og som styremedlem i blant annet SAS, DNB, Hurtigruten, Oslo Universitetssykehus, SJ og Norges Rytterforbund.

- Det viktige arbeidet med å styrke idrettens rammebetingelser og posisjon i samfunnet var drivkraften min for stille til valg i 2019. Denne kraften har ytterligere forsterket seg siden den gang, avslutter Berit Kjøll.

NB: Dersom det er ønskelig med en ytterligere kommentar er dere velkommen til å ta kontakt med undertegnede på SMS (922 555 66) mellom kl. 09:00-10:00.

Berit Kjøll

Idrettspresident Berit Kjøll. Foto: NTB Scanpix