Ida Pernille Hatlebrekke (30 år) ny leder for Klima & Miljø i Møller Mobility Group
Bærekraft handler om at vi skal høste og så på en måte som gjør at de som kommer etter oss har et like godt utgangspunkt. Det handler om økonomisk, sosial og miljømessig trygghet og Møller Mobility Group skal være med på å utvikle samfunnet i en bærekraftig retning.
Konsernet befestet i 2020 sin ledende rolle i elektrifiseringen av den norske bilparken og bidro til det grønne skiftet med en samlet reduksjon av klimagassutslipp på 18,5 prosent. Hele 69 prosent av konsernets personbilsalg var elektrisk i 2020.
«Møller Mobility Group iverksatte en ny konsernstrategi i 2021. Den skal styrke vår posisjon og ta oss til en mer bærekraftig fremtid. Bærekraft skal være vår fremtidskraft. Sammen med en fremoverlent organisasjon og en offensiv fabrikk som satser for fullt på nullutslipp-biler, er vi beredt til å møte markedets og samfunnets forventninger. Vår nye strategi knytter sammen folk, forretning – og bærekraft,» sier Paul Hegna videre.
Han er svært glad for at Ida Pernille Hatlebrekke nå skal være med på å løfte konsernet videre i en bærekraftig retning.
«Ida har en imponerende og omfattende kompetanse innen både bærekraft og sirkulærøkonomi og også en svært variert operativ erfaring. Hun er også aktiv i samfunnsdebatten. Jeg er vært tilfreds med at hun nå skal bli en viktig brikke i vår videre bærekraftige utvikling,» sier Hegna.
“For meg er det helt avgjørende at en virksomhet har mer enn bare gode intensjoner i arbeidet med bærekraft. Møller Mobility Group har en verdiarv der ansvarlighet for samfunn, miljø og medarbeidere alltid har stått sentralt. Dette betyr for meg at man har et unikt springbrett for å jobbe strategisk med tiltak og initiativer som kutter utslipp, tar vare på ressursene og sikrer fremtidig lønnsomhet i prosessen,» sier Ida Pernille Hatlebrekke.
Ida Pernille Hatlebrekke er utdannet i internasjonal politikk fra Northeastern University i Boston. Etter studiene arbeidet hun i det prisbelønte kommunikasjonsbyrået Trigger som spesialrådgiver i samfunnskommunikasjon med oppdrag innen kommunikasjon, strategi og samfunnsansvar for kunder som Plan International, Kari Traa, DNB, Mills, No Isolation og IKEA.
I 2018 startet hun FOLK Oslo- et nettverk av 160 medlemmer og 15 partnere fra offentlig og privat sektor med formål om å drive frem nye løsninger og samarbeid i tråd med FNs 17 bærekraftsmål. Partnere inkluderte virksomheter som Fortum, DNB, Accenture og Miljøstiftelsen Zero.
Siden har hun blant annet vært Chief Commercial & Sustainability Officer i selskapet Looping, jobbet aktivt med partnerarbeid, forretningsutvikling og bærekraft og har vært en pådriver for økt sirkularitet i offentlig og privat sektor, noe som ble bemerket da hun i 2020 ble kåret til en av DNs 30 ledestjerner under 30. Hun har også ulike styreverv innen bærekraft og sirkulærøkonomi.
Ida engasjerer seg også aktivt i samfunnsdebatten og har skrevet tekster, kommentarer og kronikker som er publisert i Aftenposten, DN, Kampanje, e24, Harvest og Shifter.
«Måten vi utvikler både folk og forretning på skal ha bærekraft i seg. Bærekraft skal være en større del av strategien vår og skal bli en integrert del av forretningen i stedet for noe vi gjør «i tillegg. Ida vil bli en viktig brikke for å realisere denne strategien,» understreker Hegna.
“De siste årene har jeg fått anledning til å dykke inn i sirkulær økonomi, klimapolitikk og nye, bærekraftige forretningsmodeller. Nå skal jeg ta med meg verktøykassen min av erfaringer videre til Møller Mobility Group for å løse spennende oppgaver i en helt ny bransje hvor jeg utvilsomt vil lære masse nytt. Dette er en faglig utfordring jeg har drømt om i mange år og det føles mildt sagt utrolig meningsfullt å skulle jobbe med fremtidens mobilitetsløsninger i Nordens største bilkonsern, “ avslutter Ida Pernille Hatlebrekke.
Ida Pernille Hatlebrekke vil tiltre 1. juni.
Kontakter
Paul HegnaKonserndirektør Bærekraft og Kommunikasjon
Tel:+47 907 53 146paul.hegna@moller.noBilder
Om Møller Mobility Group
Følg pressemeldinger fra Møller Mobility Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Møller Mobility Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Møller Mobility Group
Møller Bil kjøper tre Porsche-forhandlere av Autozentrum Holding17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Møller Bil styrker sin posisjon i Norge ved å inngå avtale om oppkjøp av tre Porsche-forhandlere fra Autozentrum Holding. Overtakelsen markerer en betydelig milepæl for Møller Bil og Møller Mobility Group, og signaliserer deres ambisjon om betydelig tilstedeværelse i sport- og luksusbilsegmentet i Norge.
Solid resultat i et utfordrende marked20.2.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
Møller Mobility Group leverer et resultat før skatt på 1.549 MNOK i 2023, en nedgang fra rekordresultatet på 2.649 MNOK i 2022. Omsetningen er 1 prosent lavere enn i fjor og resultatgraden ble 4 prosent mot 6,8 prosent i fjor. Dette er et godt resultat for Møller Mobility Group, men resultatutviklingen har vært svak i 3. tertial 2023.
Offensive i møte med tøft nybilmarked19.12.2023 12:30:31 CET | Pressemelding
Norges største bilimportør forventer et nybilmarked på så lite som 100.000 personbiler, og et varebilmarked på 25.000 kjøretøy, i 2024.
Mehrdad Amini blir ny CFO i Møller Mobility Group4.12.2023 10:00:00 CET | Pressemelding
Som kunngjort i sommer forlater Anna Nord Bjercke Møller Mobility Group. Det er nå klart at hennes etterfølger blir Mehrdad Amini.
Solid andretertial, men svært krevende markedsutsikter31.10.2023 08:30:00 CET | Pressemelding
Møller Mobility Group leverte et solid resultat i andre tertial, som følge av god takt på utleveringer og god utvikling på bruktbil- og servicemarkedet. Samtidig gjøres det nå tilpasninger for å justere organisasjon og drift til lavere volum.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom